Annons:

Premium

Hotell Lapplands förnyelse för framgång

– Vi har senaste åren gjort ett omfattande arbete med vår branding, säger hotellchef Katarina Lindahl till Travel News. Hotell Lappland har tidigare jobbat mycket med shower och helgunderhållning men vi kände att det var dags att vända blad. Tiderna förändras och vi med den.

 ”Efter pandemin har gäster ändrat beteende kring bokningar”

I bokslutet för 2023 redovisar Hotell Lappland i Lycksele en tillväxt för 2023. Omsättningen ökade till 86,5 miljoner kronor jämfört med 76,9 miljoner kronor för 2022 och 41,27 miljoner kronor för 2021.

Resultatet för 2023 blev en vinst på 9,47 miljoner kronor, vilket var något lägre än resultatet 2022 på 9,86 miljoner kronor i vinst. Antalet anställda ökade från 41 till 50 och personalomkostnaderna steg från 23,81 miljoner kronor till 29,20 miljoner kronor under 2023. Företagets kassa förstärktes under året och uppgick vid årets slut till 14,85 miljoner kronor, en betydande ökning från 864 000 kronor vid slutet av 2022.

Hotellchef Katarina Lindahl.

– Efter pandemin har gäster ändrat beteende kring bokningar vilket gör att det är svårt att se i förväg hur privatresandet ser ut, konstaterar Katarina Lindahl. Vi har varit lite oroliga ett par år men det har alltid kommit bra med folk så vi känner oss lugna i båten.

Genom en satsning på O’Learys kunnat hotellet kunnat flytta ut festligheter och skapa en helt annan atmosfär för sina gäster.

– Vi har satsat helhjärtat på renovering av restaurang, reception, rum och trivselytor. SPA-konceptet har stärkt såväl privatresandet som konferensgrupperna.

Katarina Lindahl framhåller att Hotell Lappland har jobbar mycket med dynamisk prissättning, varit snabbfotat i sin marknadsföring för att snabbt kunna fylla upp tomma rum med passande kampanjer.

– Det är våra gäster som står för intäkterna så tomma rum innebär förlorade intäkter. En investering behöver bära sin avkastning och vår verksamhet bygger på affärsdriv och inte känslor vilket är en nyckel för våra resultat.

År 2024 har börjat mycket bra, säger hotellchefen.

– Våra sommarkampanjer ligger ute och Lycksele är en fin sommarstad för barnfamiljer att besöka. Konferensförfrågningar kommer i strid ström och vi har en del intressanta projekt att hugga tag i efter sommarsäsongen. En plats i utveckling är en attraktionskraft i sig själv.

Text: Peter Mathsson

Källa: Eivora

Tour Pacific söker passionerade resespecialister!
Sista ansökningsdag:
3 mars 2025
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025