I bokslutet för 2023 rapporterar Golf Plaisir, en omsättning på 298,6 miljoner kronor, jämfört med 219,1 miljoner under 2022. Företaget redovisar en vinst för 2023 på 14,6 miljoner kronor jämfört med 3,5 miljoner för 2022. Det innebär att Golf Plaisir är en Top performer bland researrangörer, alltså bättre än hälften av konkurrenterna.
– Intresset för att kombinera resa med att spela golf är fortsatt mycket god. Vi ser en tillväxt inom samtliga av våra affärsområden och marknader. En stor del av vårt produktutbud vänder sig till en målgrupp som har både god betalningsvilja och betalningsförmåga, något som sannolikt har bidragit till den snabba återhämtningen.
Målgruppen har också kunnat hantera de ökade kostnaderna efter pandemin. Peter Browall konstaterar att allt blivit dyrare – flyg, hotell och golfrundorna ute på resmålen samtidigt som den svenska kronan försvagats.
– Förhoppningsvis kommer vi att se en mer nyanserad nivå av kostnadsökningar framöver då resandet nu stabiliserats och fler och fler börjar få en klarare bild av vad som kan beskrivas som det nya normalläget.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och aalyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.