Annons:

Premium

GO Sport Travel ökar omsättningsökning och vinst för 2023

- Vi har gjort ett jättejobb och arbetat långsiktigt. Vi bestämde oss för att behålla all personal under pandemin. Det var tufft. Vi var först in i krisen och sist ut. Första halvåret sålde vi bara en gammal skrivare, säger vd och grundare Per Gavelius i en kommentar till Travel News.

Men bolaget har varit med vid en tidigare stor kris.  

– Den 10 september 2001 lanserade vi vår nya hemsida för att sälja NHL-matcher i USA. Nu i efterhand kunde det inte varit sämre tajming, minns vd och grundare Per Gavelius. Att driva ett reseföretag i Örnsköldsvik och ha avtal med bland annat Wembley Stadium och Chelsea FC är inte några problem.  

– Vi har ett stort och kvalitativt nätverk som vi vårdat under lång tid. Vi har avtal med många av de största europeiska fotbollsklubbarna och arenorna, och vi som den enda skandinaviska arrangören som är auktoriserade med denna mängd av avtal, sköter oss och värnar om slutkundens upplevelse från A till Ö.  

En utmaning för oss, och i slutändan den kund som söker en arrangör, är de arrangörer som kallar sig auktoriserade men som inte är det. Det är de som säger att de är auktoriserade återförsäljare, men som inte har avtal med klubbar.  

22 år i samma bransch är ovanligt i nisch med många lycksökare och ibland konkurser hos konkurrenterna. Det är minfält för slutkunden, som enbart försöker göra ett tryggt köp. 

En biljett till en Premier League match med Chelsea FC kostar från 2000 kronor och uppåt generellt sett. Ju bättre motstånd desto dyrare biljett. GO Sport Travel säljer plåtar i kategorin ”travel trade” och tar alltså inte stolar från hemmafans. Till exempel kallar Tottenham Hotspur FC det hela för Travel Club, och Chelsea FC kallar det för Club Chelsea. Hospitality-paket avsedda för arrangörer som GO Sport Travel. Kunderna återfinns för det mesta Skandinavien och köper då en paketresa med match, hotell och flygresa.  

GO Sport Travel har brutet räkenskapsår och stänger böckerna den första maj.  

– Det ser fortsatt bra ut 2023. Vi satsar på att sälja mer internationellt. Vi har kunder från Australien till Kanada. Utanför Skandinavien säljer vi bara paket utan flyg. Exempelvis är vi en av Chelsea FC´s sex officiella återförsäljare, den enda utanför England, avslutar Per Gavelius.   

Fakta 

G&O Sport Travel AB, med inriktning på sport och musik relaterade resor, uppvisar en betydande ökning i både omsättning och vinst. Enligt Eivora, sträcker sig det senaste bokslutet från 2022-06-01 till 2023-05-31. Omsättningen ökade till 101 miljoner kronor mot föregående års 58,6 miljoner kronor. Årets resultat blev en vinst på 5,87 miljoner kronor, jämfört med förlusten på 759 000 kronor under 2021. 

Antalet anställda uppgick till 8 personer, vilket är en ökning från 7, och personalomkostnader låg på 7,3 miljoner kronor. Företaget hade en kassa på 11,9 miljoner kronor vid slutet av året. 

Styrelsen för G&O Sport Travel AB består av Per-Åke Gavelius som ledamot och vd samt Ole Johan Rondung som ledamot och ordförande. 

Företaget, grundat den 17 maj 2001, verkar inom rese- och turismbranschen och har särskilt fokus på sport och musik. G&O Sport Travel AB erbjuder branschspecifika lösningar för att möta behoven hos kunder som söker både rese- och evenemangstjänster. Företagets närvaro inom dessa två branscher belyser dess helhetsinriktade strategi för att erbjuda mångfacetterade upplevelser för dem med passion för sport, musik och resor. G&O Sport Travel AB lyckades vända resultaten från förluståren 2020 och 2021 till en stark vinst under 2022, tack vare den kraftiga ökningen i omsättning.