I bokslutet för 2023 rapporterar Ästad Vingård en omsättning på 148,5 miljoner kronor, en ökning från 125,6 miljoner under 2022. Vinsten för 2023 ökade till drygt 15 miljoner kronor från 13,5 miljoner för 2022. Personalkostnaderna uppgick till drygt 37 miljoner och antalet anställda ökade till 60 från tidigare 56. Bolagets kassa vid årets slut var 761 000 kronor. Utdelningen till aktieägarna uppgick till 2,4 miljoner kronor.
Det innebär att Ästad Vingård i Halland är en Supernova i branschen, alltså bättre än 90 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat.
– Sjöparken öppnades i två etapper där de sista 12 rummen öppnade i december 2023. Här kan gästerna koppla av med bastu på rummet, samt naturpool med badbryggor kopplade till varje rum. Nya rum som Sjöparken ökar såklart vår attraktionskraft, men vi fokuserar även mycket på att utveckla vår service, gästbemötande och att förbättra detaljer över hela gården, förklarar Daniel Carlsson.
Under 2024 har Ästad Vingård hittills sett en fortsatt tillväxt med hög beläggning.
– Vi håller ögonen på lågkonjunkturen, men räknar med cirka 25 procent ökning i år och en förbättring av våra marginaler.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.