”Vi jobbar just nu stenhårt med hållbarhet både internt och i vårt erbjudande”
Varför har det gått bra senaste året?
– Sedan har det funnits ett uppdämt behov av våra tjänster efter pandemin. Många företag ser också effekten av upplevelsebaserad marknadsföring, det är en stark kanal för att stärka relationer mellan människor och till varumärken.
CONTRAST AB:s senaste bokslut, som sträcker sig från 1 juli 2022 till 30 juni 2023, visar en betydande ökning i omsättning. Omsättningen uppgick till 68,9 miljoner kronor, en kraftig ökning jämfört med föregående år då den låg på 47,15 miljoner kronor. Årets resultat för detta bokslut var före bokslutsdispositioner och skatt 4,9 miljoner i vinst, en avsevärd förbättring jämfört med föregående års vinst på 2,17 miljoner.
Företaget, grundat den 20 december 1994, har nu 14 anställda, en ökning från föregående år då antalet anställda var 9. Ledande positioner innehas av Ola Comstedt som vd och styrelseledamot samt ordförande, Ulla Lindström som ledamot och Erling Tysse som ledamot.
CONTRAST AB verkar inom eventindustrin och producerar samt genomför möten och events både i Sverige och utomlands. Företaget erbjuder sina uppdragsgivare tjänster som strategisk rådgivning, målgruppsanalys, idé, planering, produktion, genomförande och uppföljning av möten. Ofta ingår logistiska lösningar och resor i erbjudandet. Möten kan avse produktlanseringar, kunddagar, personal kick-offer, bolagstämmor, utbildningsresor, jubileer och mässor med mera.
För att sätta siffrorna i perspektiv kan vi jämföra dem med tidigare år. År 2021 hade bolaget en omsättning på 47,15 miljoner kronor och en vinst på 2,17 miljoner. År 2020 låg omsättningen på 19,72 miljoner kronor med ett resultat på 0 kronor. År 2019 låg omsättningen på 41,81 miljoner kronor och ett resultat på 0 kronor.
Vad kan bli ännu bättre?
– Vi jobbar just nu stenhårt med hållbarhet både internt och i vårt erbjudande. Det är viktigt att ta ansvar för vår miljö och vår gemensamma framtid. Sedan måste vi fortsätta förbättra processer inom företaget, fortsätta vår digitaliseringsresa och med det bli mer effektiva och stärka vårt erbjudande.
Vad tror du om 2024?
– Ser ljust på framtiden, även om omvärldsläget är osäkert. Inflation och räntor påverkar konjunkturen och såklart även vår bransch. Men samtidigt så behöver människor och organisationer fortsätta mötas för att kommunicera, bygga relationer, stärka varumärken och jobba med kulturfrågor med mera. Så känslan är god! Sedan är det spännande att följa utvecklingen av AI och vad det får för konsekvenser för samhället i stort och för oss i branschen. Hållbarhet kommer att stå på alla företags agendor.