Annons:

Premium

Ekmans lyxutrustad dubbeldäckare ska locka fler att välja bussresor

Det går bra för Johan Ekmans buss- och resebolag. Det visar Travel News stora bokslutsgenomgång. Men ägaren och grundaren Johan Ekman vill ta ansvar för hela branschen. – Vi vill leda utvecklingen. Vi vill omvända dem som aldrig åker långväga med buss. Om de får en dålig upplevelse riskerar vi att tappa dem helt och hållet. Bussresor ska inte ha en ”Ullaredsstämpel”. Jag skulle önska att man tänkte lite mer långsiktigt i branschen, säger Johan Ekman i en längre intervju till Travel News.

EkmanResor AB, det svenska företaget verksamt inom rese- och turismbranschen, visar positiva resultat för 2023 enligt deras senaste bokslut, rapporterat den 28 juni 2024. Omsättningen har ökat avsevärt och vinsten förbättrats jämfört med tidigare år. Resultatet gör företaget till en ”Top Performer” i reseindustrin, alltså bättre än de flesta företag i näringen.

Under perioden 2023-01-01 till 2023-12-31 redovisar EkmanResor AB en omsättning på 12,88 miljoner kronor, en betydande ökning från 8,66 miljoner kronor året innan. Årets resultat för 2023 blev en vinst på 506 000 kronor, en betydande förbättring jämfört med 2022 då vinsten låg på 107 000 kronor. Antalet anställda låg på 2, samma antal som föregående år.

Företagsdatan visar att kassan stärktes under 2023 och uppgick vid årets slut till 2,46 miljoner kronor, en betydande ökning jämfört med 2022, då den låg på 562 000 kronor. Personalomkostnaderna ökade till 1,08 miljoner kronor från 705 000 kr föregående år.

Under 2023 noterade EkmanResor en omsättning på 12,9 miljoner kronor, en betydande ökning från 8,7 miljoner för 2022. Vinsten blev  drygt 640 000, vilket var väsentligt bättre än 2022-års vinst på drygt 135 000 kronor. Samtidigt omsatte EkmanBuss Flexibussitet 36,3 miljoner kronor under 2023 med en vinst på drygt fem miljoner, även detta ökningar från föregående år.

Johan Ekmans liv har varit en obruten bussresa. Hans föräldrar saknade körkort och när familjen skulle besöka släktingar i Norrland tog de buss, liksom till släktingen i Bryssel. Under uppväxten vid Karlaplan i Stockholm blickade han ut över linje 44 som svepte förbi på väg till Djurgården. Det rådde förarbrist och Storstockholms lokaltrafik hyrde in turistbussar för trafiken. 

– Jag tyckte redan då att bussarna hade en hel del i övrigt att önska.

Han tog busskörkortet 1988 och köpte sin första buss. År 2007 sålde han verksamheten till Strömma Turism & Sjöfart och arbetade då kvar som VD för Norden i Strömma Buss. Sju år senare köpte Johan tillbaka EkmanBuss Flexibussitet. 

– Pandemin var ett helvete. Vi stod helt stilla. Men vi gjorde oss inte av med förarna utan stöttar dem i vått och torrt.

Efter pandemin har verksamheten tagit fart och under 2023 investerade Johan Ekman i fem nya turistbussar. Den senaste – som beställdes redan i november 2022 – har just anslutit till flottan. Den tyskbyggda dubbeldäckaren Setra 531 är topputrustad till den högsta möjliga standarden. Allt är genomtänkt för resenärernas bekvämlighet enligt Ekmans specifikationer. Precis hemkommen från Tyskland fick Travel News en premiärtur. 

– Utvändigt är det inte så mycket man kan göra åt en buss förutom lackeringen. Men invändigt ska den vara så användbar och exklusiv som möjligt.

Johan Ekman vill omvända alla som är skeptiska till långfärdsbussar genom bekvämlighet.

Nu rullar Ekmans bussar till beprövade resmål i Sverige och Norden samt i kombination med flyg längre bort i Europa. Favoriterna från tidigare år dominerar.

– Vi kör i stort sett samma resor varje år. Det är svårt att introducera nya resmål. Vi har inte råd att chansa samtidigt som resenärerna bokar allt senare. Och det gäller även dessa relativt dyra resor. Vi kan inte hålla flyg och hotell så långt i förväg med tanke på risken för avbokningar.

Johan Ekman satsade tidigt på eldrift men det visade sig i praktiken omöjligt. Och nu flera år senare finns fortfarande inga realistiska möjligheter att köra långfärdsbussar på batteri. De stora europeiska tillverkarna av tunga fordon planerar anpassade laddstationer för lastbilar men inte heller dessa är lämpade för passagerartrafik.

– Vi behöver i så fall pålitliga och dedikerade laddplatser för turistbussar. Inte de som byggs för lastbilar utan platser där vi kan släppa av människor. Det gäller att tänka till!

Styrelsen för EkmanResor AB består av Johan Ekman som innehar rollerna som ledamot och vd. Bolaget är baserat i Stockholms län och har sin verksamhet inom Stockholms kommun.