Annons:

Premium

Bokslutsanalys: Fortsatta förluster för Apollo

Corona, krig, pilotstrejk och elpriser knäckte Apollos återhämtning under 2022. Det visar Travel News genomgång av branschens årsredovisningar. Koncernen har förlorat 1,5 miljarder kronor på tre år. Av: Leif Holmkvist.

”Vi som gillar att se annat än hemmakvarteret ska vara tacksamma att det alls finns några researrangörer”

Förväntningarna var högt ställda inom Apollo inför fjolåret efter att ha förlorat över en miljard på två pandemiår. Bolaget har inte tjänat några pengar de senaste fem åren, men uppdämd reslust kunde ändra på det.
Men innan de sista restriktionerna ens var hävda invaderade ryssarna Ukraina och kunderna tvekade att resa. Sedan ställde Swedavia till med kaos på flygplatserna och piloterna i SAS strejkade två veckor mitt i semestern.
Som om inte det var illa nog slog elpriset rekord i augusti och inflationen tog fart. Både den svenska och norska valutan trillade ner i källaren och bränslepriserna lyfte priset på flygstolar. Man kan förstå om Apollos ledning suckade.
Omsättningen på den nordiska marknaden 2022 blev ändå 4,8 miljarder kronor, att jämföra med 6 miljarder 2019. Rörelseresultatet landade i en förlust på 380 miljoner, en halvering från 2021.
Apollos tre små dotterbolag klarade sig hyggligt: Golf Plaisir gjorde en vinst på 2,8 miljoner, Lime Travel tjänade 2,4 miljoner, medan Xtravel gjorde en förlust på 2,5 miljoner, som ingår i koncernresultatet.
Sedan 2018 har Apollo gjort en rörelseförlust på 1 554 miljoner kronor. Då är det bra att ha starka tyska ägare i REWE-koncernen som under pandemin petande in 1 515 miljoner i aktieägartillskott. Apollo har inte blivit något bra affär sedan REWE köpte verksamheten 2015 från schweiziska Kuoni Travel.

Reklam för Apollo.

Eftersom Apollo har 533 miljoner i överlikviditet placerat i den tyska moderns koncernkonto kan bolaget betala 55 miljoner i skuld till Skatteverket och ändå behålla en soliditet på 27 procent.
Det är ett välskött bolag med hyggligt rykte, även om det fick en knäck av SAS-strejken förra sommaren då 14 000 resenärer strandades och 24 000 resor fick bokas av och snällt återbetalas.
I år går det bättre, bortsett från bränderna på Rhodos, och Apollo borde kunna tjäna lite pengar. Priserna har höjts, men också kostnaderna för flygstolar och hotell. Den svenska och norska verksamheten, som är nästan jämnstora, plågas av den eländiga valutakursen. Köpa i dollar eller euro och ta betalt i kronor är ingen höjdare. Danskarna som kopplat till euron och finnarna som infört den lider mindre.
Resebranschen är en av de mest utsatta för världens ondska och allsköns nyckfullhet. Apollos ledning räknar upp några av riskerna som måste hanteras: politiska risker, naturkatastrofer, epidemier, konjunktur, it-risker, valutasvängningar, bränslepriser, räntenivåer och motpartsrisker.
Vi som gillar att se annat än hemmakvarteret ska vara tacksamma att det alls finns några researrangörer.