Bokslutet för 2023 visar att hotellet i Hallstahammar nådde en omsättning på närmare 21 miljoner kronor, en ökning från 2022-års omsättning på 19,3 miljoner. Vinsten blev 679 000 kronor, jämfört med vinsten för 2022 på 573 000 kronor.
Den ökade omsättningen följs även av ökade personalkostnader som uppgick till 7,3 miljoner kronor jämfört med 5,6 miljoner 2022. Vid årets slut var bolagets kassa 3,6 miljoner, en markant förbättring från 1,7 miljoner 2022.
Företaget räknas därmed som en Top performer inom hotellbranschen, vilket innebär att resultatet är bättre än hälften konkurrenterna. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat.
– Att växa och bygga varumärke i den här branschen tar tid och kräver tålamod samtidigt som man behöver näsa för vilka investeringar som behöver göras, förklarar Rickard Westerbergh. Det är lätt att det far iväg och blir fräsiga firmabilar och dyra mobiltelefoner, när det som egentligen behövs kanske är ett nytt ventilationssystem i köket.
Under 2024 upplever Åsby Hotell en liten nedgång.
– Samtidigt hittar nya gäster hit och vi får allt fler återkommande gäster. Vi känner oss rejält taggade inför framtiden och med vårt läge nära E18 och samtidigt goda förbindelser med tåg och buss är det enkelt för företag med utspridda kontor att mötas hos oss.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.