Lika bra att ta problemet först: Vissa resebyråer redovisar sin bruttoomsättning, alltså totalomsättningen inklusive rena genomfaktureringar till researrangörer. Exempel i listan nedan är Resecentrum i Stockholm, AOB Travel och Travel Design. De flesta resebyråer redovisar numera sin nettoomsättning, vilket ger en mer rättvisande bild av effektivitet och lönsamhet.
Vi ser också i listan att branschens jätte Etraveli är uppdelad på flera poster, till exempel svenska Etraveli Group AB och Gotogate International AB. Onlineförsäljning är gränslös så det går knappast att göra några ”helsvenska” jämförelser av OTA-sektorn.
Resebranschen gick in i fjolåret svårt pandemiskadad då de förlorat pengar och tvingats leva på stöd och uppskjutna skatter. Men i fjol verkar de flesta ha repat sig och närmar sig normal lönsamhet. Den samlade rörelsemarginalen blev i fjol 5,5 procent, även om Etraveli stod för mer än halva vinsten och 15-procentiga marginaler.