Annons:

Premium

Här är 244 företag i reseindustrin som fick svenskarnas semesterpengar förra året

Skidanläggningar, campingar och nöjesfält blev besöksbranschens vinnare i fjol. Travel News har granskat 244 företag och de flesta gör goda vinster. Av: Leif Holmkvist.

Svag krona och klämda hushållsbudgetar har säkert bidragit till att svenskarna valde att semestra hemma i fjol efter två år av pandemi. ”Vi får skippa Turkiet i år, så kan vi ta en vecka på Böda och sen en i Sälen. Ock klart att ungarna ska få gå på Liseberg”, verkar många ha resonerat.

Skidorternas vinster åkte expresslift i fjol: Skistar, Branäs, Romme, Kläppen, Stöten, Tänndalen, Ramundberget, Järvsö, Lofsdalen och Bjursås gjorde alla goda vinster. De är duktiga på att spara snö, göra snö och ta bra betalt även för den snö som SMHI bjuder på ännu en tid.

Sämre gick det för Orsa Grönklitt, som nu beslutat sig för att lägga ner djurparken, Vallåsen som tvingats ge upp klimatkampen och för Dundret.

Nöjesparker och lekland hade också glada dagar i fjol, med undantag för Gröna Lund som redovisar en mindre förlust. Men Parks and resorts övriga anläggningar gick bra. Gladast är väl göteborgarna när kommunala Liseberg drog in en kvarts miljard i vinst.

I år har det varit motigt för Parks and resorts på väldigt olika sätt: schimpanser i skottdrama på Furuvik, haveri på Gröna lund och osedvanligt mycket regn över Skaraslätten. Men på Kolmården hoppar delfinerna som glada laxar och Vildmarkshotellet är välbelagt.

De mindre konkurrenterna hade också ett bra år: Leksand sommarland, Axels nöjesfält och Tosselilla i Skåne fyllde på kassorna rejält.

Bland campingarna gjorde branschens bjässe First camp tio procents marginal, Kneippbyn i Visby lika mycket, men Böda sand det dubbla. Dragsö i Karlskrona och Grebbestad camping gjorde 30 procent och värst var Källviken i Strömstad med 43 procent.

Sammantaget omsatte de 244 företag Travel News granskat över 11 miljarder kronor. Det samlade rörelseresultatet blev 1,6 miljarder, alltså en rörelsemarginal på 15 procent.