Annons:

Premium

Bokslutsgenomgång: Supernovan Ticket fortsätter briljera

Enligt bokslutet för 2023 nådde Ticket en omsättning på 5,4 miljarder kronor, en kraftig ökning jämfört med 2022-års omsättning som var 4,2 miljarder kronor. Enligt bokslutet för 2023 nådde Ticket en omsättning på 5,4 miljarder kronor, en kraftig ökning jämfört med 2022-års omsättning som var 4,2 miljarder kronor. Rörelseresultatet för 2023 landade på 58,6 miljoner kronor i vinst, vilket var avsevärt högre än vinsten för 2022 på 36,9 miljoner. Det innebär att företaget rankas som en Supernova inom resebyråsektorn, alltså 90 procent bättre än sina konkurrenter.

Travel News bad därför Tickets PR och kommunikationsansvarig Tiyoneh Jah att kommentera utvecklingen.

Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut med data från Eivora och Bolagsverket.

Vad utmärkte förra året? Var det ett fortsatt uppdämt resebehov efter pandemin?

– Under 2023 såg vi en rejäl uppgång i resandet vilket ledde till att vårt resultat för året nådde samma nivå som före pandemin. Många kände sig återigen trygga med att resa och det uppdämda behovet av att upptäcka världen återgick till det normala. Dessutom hade många hushålls ekonomiska situation förbättrats, vilket gav fler möjligheten att återuppta sina resvanor. Detta ledde till ett ökat intresse för både klassiska och nya destinationer, särskilt under semesterperioderna.

– Sedan har ju vi på Ticket gynnats och tagit marknadsandelar på grund av att kunderna efter pandemin i större utsträckning vill boka hos trygga aktörer som man vet kommer vara tillgängliga om något skulle hända, och även har fått upp ögonen för fördelarna med att boka hela resan på en plats istället för att boka flyget och hotellet var för sig via olika metasajter.

Ni har landets största nät av fysiska butiker när många andra har lagt ner sina butiker. Vilken roll spelar det för försäljningen?

– Våra butiker spelar en central roll i vår framgång och är en viktig del av vad som gör oss unika. Att vi är Nordens största privatresebyråkedja har bidragit starkt till vårt positiva resultat för 2023. Många kunder uppskattar den personliga servicen och möjligheten att få experthjälp av våra medarbetare på plats, vilket är en stor konkurrensfördel för oss och något vi är mycket stolta över.

De reseföretag som vänder sig till en lite äldre grupp är just nu är bland de som går bäst. Är det så att äldre känner större trygghet i att faktiskt prata med en resesäljare?

– Vi ser att äldre kunder ofta känner en större trygghet i att tala direkt med en resesäljare. Våra butiker attraherar en något äldre målgrupp och våra kunniga medarbetare erbjuder en personlig service som många uppskattar, vilket bidrar till vår höga andel återkommande kunder. Men det är inte bara äldre som söker sig till våra butiker, även personer i andra åldersgrupper som behöver hjälp med mer komplicerade bokningar, såsom gruppresor och rundresor. Dessutom kommer många till oss för att få restips och inspiration.

– Enligt vår senaste Sifo-undersökning är äldre också mindre påverkade av det ekonomiska läget – hela 92 procent av de över 65 år säger att deras utlandsresande inte har påverkats, jämfört med 74 procent av den totala befolkningen. Att de kan resa utanför skolloven, när priserna är lägre, gör dem dessutom till en viktig kundgrupp för att driva tillväxt.

Märker ni att vi får en markant peak under loven med höga priser som följd? Och omvänt att priserna sjunker ganska drastiskt under lågsäsong?

Ja, det är tydligt att det finns en prisskillnad mellan hög- och lågsäsong. Efterfrågan under loven är mycket hög, vilket leder till ett begränsat utbud och högre priser för de som väntar för länge. Vi ser också att allt fler svenskar har börjat förstå denna trend och därför bokar sina resor under högsäsong med längre framförhållning. Detta ger dem möjlighet att säkra bättre priser och fler valmöjligheter, istället för att vänta på sista minuten, då både utbudet och priset kan vara mindre fördelaktigt.

Vilken roll spelar metasajterna för försäljningen. Ticket ligger sällan i botten i jämförelsesajterna. Är det ändå så att många väljer er?

– Vi har ett starkt varumärke som förknippas med trygghet och pålitlighet, vilket är en stor fördel för oss. Även om våra fysiska butiker och vår direktförsäljning online är mycket viktiga, spelar metasajterna också en betydande roll. Vi arbetar kontinuerligt med att optimera våra priser på metasajter, vilket gör att vi faktiskt kan erbjuda både attraktiva priser och en hög servicenivå. 

– Men det är absolut så att vi vinner en hel del affärer även när vi inte är billigast, och i våra kundundersökningar uppger 20 procent av de kunder som kommit till oss från en metasajt att vi inte var den billigaste resebyrån men att de valde att boka med oss ändå just på grund av att det kändes tryggare än att boka med en ren onlineresebyrå som man inte vet hur tillgänglig den kommer vara om man behöver hjälp.

Hur har resandet påverkats av kronans försvagning samt övriga prishöjningar på destinationerna?

– Vår bokningsstatistik visar att svenskarna i stor utsträckning väljer att resa inom Europa, särskilt under sommaren, eftersom det både är billigare och smidigare än långresor, trots den kraftiga försvagningen av kronan i förhållande till euron. Enligt vår senaste undersökning uppger endast sex procent av svenskarna att de tar valutakursen i beaktande när de väljer sina resmål. Istället anpassar många sina utgifter på plats genom att äta på enklare restauranger eller laga egen mat för att hålla nere kostnaderna. Detta visar på svenskarnas vilja att fortsätta upptäcka världen, trots de ekonomiska utmaningarna.

Har den kraftiga ökningen av omsättningen i bolaget fortsatt under 2024?

– Vi har märkt av en fortsatt hög efterfrågan på resor under 2024 och vi arbetar aktivt med att anpassa våra erbjudanden för att möta kundernas behov. Även om det fortfarande är för tidigt att ge en exakt bedömning av vårt resultat känner vi oss positiva.

Text: Peter Mathsson Källa: Eivora