Annons:

Premium

Inkommande turister – en förbisedd marknad

Med över 26 000 resenärer är Haman Group, som nyligen firade 60-årsjubileum, sannolikt Nordens största företag för inkommande utländska turister. Ändå tycker vd Anette Karlsson att inkommandeverksamheten behandlas lite styvmoderligt av resebranschen i Sverige. – Det är lite irriterande att man inte uppmärksammar Sverige som destinationsland utan bara hur man reser härifrån, säger hon.

Företaget grundades av Kurt Hamann 1964 som framgångsrikt drev verksamheten fram 1999 då det såldes till en norsk koncern som i sin tur såldes det vidare till en norsk bank. Inget av dessa efterföljande ägarskap var särskilt lyckade, enligt Anette Karlsson som efterträdde Kurt Hamann i samband med den första försäljningen 1999. Efter några turer köpte hon själv företaget 2005 som idag har 60 anställda från 23 olika länder. Bolaget har huvudkontor i Stockholm och Oslo med fältkontor i Tromsö, Köln, Göteborg och på Öland.
Under 2023 uppgick omsättningen för gruppen till 281,4 miljoner norska kronor med ett resultat på 10 miljoner norska kronor (under 2023 ungefär samma kurs som svenska kronan).
Verksamheten riktas primärt till företag men Haman har även en mindre försäljning direkt till utländsk kund. De flesta resor är skräddarsydda efter företagens önskemål och då blir den nordiska upplevelsen – eftersom många betraktar Skandinavien och Norden som en enhet – en engångsföreteelse.

– Traditionellt har de inkommande gästerna kommit från Tyskland, Frankrike och Italien men vi jobbar även med turister från bland annat Australien, Sydafrika och USA. De utomeuropeiska turisterna känner inte alls till Norden. Från USA är det exempelvis populärt med de nordiska huvudstäderna i kombination med de norska fjordarna. Förr hade vi även St Petersburg men det har av förklarliga skäl upphört.
Norden har efter pandemin fått ett uppsving och ”coolcation” är en växande trend, menar Anette Karlsson.
– Det innebär inte på något vis att hela Europa i samlad trupp besöker Norden men vi ser tecken till en trend. Direkt efter pandemin såg vi att fler söker sig hit som man uppfattar som rent och hälsosamt med en fungerande sjukvård.
De försvagade svenska och norska kronorna har även bidragit till det ökade intresset. Och resenärerna, särskilt yngre, söker det ovanliga och spektakulära.
– Vi ser mer av selfieturismen. Oavsett om det handlar om stad eller land ska man visa var man har varit. Och turisterna är beredda att ta risker för den perfekta bilden, där det inte minst i Norge faktiskt kan vara farligt längs bergskanterna.

Sandhamn är en del av Stockholms skärgård.

Men det räcker inte med att bara kunna erbjuda vacker natur. Särskilt de yngre behöver även aktiviteter – kanske en cykeltur eller bärplockning. Det är nästan pinsamt att locka en grupp resenärer över jul och nyår när hela samhället har stängt.
– Det finns aktivitet från midsommar fram till 10 augusti. Men våra resenärer kommer från slutet av juli in i augusti, september och även oktober. Vi måste kunna erbjuda bra aktiviteter även då. Många klagar över att de inte kan erbjuda aktiviteter när de riskerar att bara få två deltagare. Därför krävs ett ökat samarbete mellan grannar där en tar måndagar, en annan tisdagar och så vidare.
Vissa av Haman Groups leverantörer har höjt priserna upp till 30 procent varje år sedan 2020 och Anette Karlsson ser ingen omedelbar avmattning. Stärks kronkursen kan det slå tillbaka, varnar hon.
– Men för oss är det ett större problem att allt numera tar så lång tid. Förr kunde vi träffa avtal med våra leverantörer men nu kan det ta dagar och veckor innan vi får svar på en bokningsförfrågan. De avvaktar in i det sista för att nå så hög avkastning som möjligt. Dessutom ska alla försöka maximera sin intjäning genom egna processer med egna tekniska lösningar som inte hänger ihop när vi ska organisera resor.