Annons:

Premium

Apollo-chefen Tobias Jönsson: ”Inte långsiktigt hållbart med nuvarande branschekonomi”

– Det krävs att hela branschen tar ett rejält ekonomiskt kliv för att bli långsiktigt hållbar, säger Tobias Jönsson, vd för DERTOUR Nordic med bland annat Apollo, Golf Plaisir och Lime Travel, till Travel News.

I bokslutet för 2023 redovisar DERTOUR Nordic en omsättning på 6,46 miljarder kronor, en kraftig ökning från omsättningen 2022 på 4,8 miljarder. Efter flera års förluster kunde företaget 2023 visa en blygsam vinst på strax över en halv miljon kronor. Det positionerar DERTOUR Nordic som en Top performer inom resebranschen, alltså bättre än hälften av konkurrenterna.

Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut med data från Eivora och Bolagsverket.

– Om vi tittar på intäkterna är utvecklingen väldigt positiv, säger Tobias Jönsson som tillträdde som vd i juni 2023. Och hela branschen har ju ökat efter pandemin. Kunderna kommer tillbaka till det de gillar som exempelvis små grekiska öar. Men resultatmässigt är vi givetvis inte nöjda. Under 2023 nådde vi i princip break-even. Under 2022 tappade vi nästan 400 miljoner kronor. Vi hade en strejk som påverkade resultatet men det är inte hela förklaringen. Om vi tittar på branschen som helhet är det flera andra researrangörer som går 100-tals miljoner back, vilket inte är långsiktigt hållbart.

Kunderna har återvänt efter pandemin trots att priserna stigit kraftigt. Jämfört med före pandemin är prisläget 30 procent högre, enligt DERTOUR Nordic.

– Hotellägare är pressade av höjda räntor, matpriserna har ökat och vi har fortfarande en brist på arbetskraft som innebär att servitörer och städare  måste rekryteras utanför Europas gränser. Och ovanpå detta har den svenska och den norska kronan försvagats.

Under 2024 har kostnadsökningarna fortsatt men Tobias Jönsson ser tecken till att de, relativt sett, börjar avta nästa år till strax över inflationen.

– Detta förutsett att inget avgörande negativt inträffar. Vi har under denna period först haft kriget i Ukraina och sedan kriget i Gaza. Samtidigt verkar det som att inflationen mattas av och BNP ökar. Det känns som att vi är på väg åt rätt håll, det märks under 2024 och i de tidiga bokningarna för 2025.

BRA flyger charter åt Apollo.

I kölvattnet efter pandemin uppstod en kapacitetsbrist på flyg och hotell. Nu gasar alla på igen men det kan bli för mycket kapacitet, framhåller han.

De storsäljande destinationerna är desamma år efter år, Grekland på sommaren och Kanarieöarna på vintern. 

– Men vi försöker ständigt utveckla oss. Samtidigt som vi värnar om de resmål som är mest eftertraktade måste vi förnya oss. Det är alltid ett risktagande att pröva nya saker men inget företag klarar sig över tid utan förnyelse. Det vanligaste resandet är ju det självpaketerade och det finns gott om personer som inte väljer samma resmål varje år. Därför söker vi nya destinationer och nya koncept.

Apollo på Gran Canaria.

Utöver Norden har Apollo etablerat sig i Nederländerna, en marknad som är nästan lika stor som den nordiska. I vinter introducerar Apollo Gambia, ett resmål som alternativ till Thailand, med fantastiska stränder och en engelskspråkig befolkning som ligger i nästan samma tidszon som Skandinavien.

– Vi startar också skidresor till Italien, Georgien, Grekland, Turkiet och Bulgarien. Dessutom öppnar vi Monte Feliz – ett nytt sporthotell på Gran Canaria. Vi strävar efter att erbjuda bra lösningar för alla kategorier resenärer där sporthotellen är ett exempel.