Reseplattformens rapport bygger på bokningsdetaljer insamlade från miljontals resenärer. I analysen av uppgifterna framgår ett tydligt skifte i prioriteringar.
1. Erfarenheter dominerar
Resenärer prioriterar erfarenheter över sightseeing. Under 2024 planerar nära nog alla resenärer, 90 procent, att spendera lika mycket pengar eller mer på den typen av aktiviteter jämfört med i fjol. Vid val av resmål är upplevelser den ledande faktorn för hela 98 procent.
2. Unik kultur viktigare än ikoniska landmärken
De mest populära destinationerna är inte längre dem med ikoniska landmärken. Det pågår en bokningsboom till städer som vietnamesiska Hoi An (plus 284 procent) och Fajardo på Puerto Rico (plus 419 procent). Det menar GetYourGuide beror på platsernas unika kulturella utbud och möjlighet till unika äventyr.
3. Bortom allfartsvägarna
Resenärer väljer allt mer att bege sig bortom allfartsvägarna. Till de mest populära aktiviteterna som bokas via GetYourGuide hör att åka luftballong över Interlaken i Schweiz och att paddla kajak genom regnskogen El Yunque på Puerto Rico.
4. Turistbranschen bör satsa på upptäcktsresanden
Via detta identifierar GetYourGuide en ny typ av resenär som de döpt ”the explorer”, upptäcktsresanden. Beteendemönstret som definierar upptäcktsresanden är att hen spenderar mer pengar på erfarenheter liksom åker på längre och mer frekventa resor. GetYourGuide menar att det här är resenärer med högt värde för turistbranschens upplevelseekonomi – som med rätt strategier kan bli en betydande kassako.