Ett tillfälligt ramverk har antagits av EU under coronakrisen för att ge undantag från de vanligen hårda reglerna kring statsstöd inom unionen. Nyligen förlängdes dessa undantagsregler till juni 2022.
Bland annat mot bakgrund av detta tillfälliga regelverk har turistberoende EU-länder som Malta kunnat införa vouchersystem för att rabattera utländska hotell- och restaurangbesök i landet. Boende på trestjärniga hotell har fått avdrag eller tillgodokvitton om sammanlagt 100 euro per person, på fyrstjärniga hotell 150 euro och på femstjärniga 200 euro.
Skulle Maltas voucher-trick vara något för andra EU-länder också? Som Sverige?
– Det beror på landets situation, och källmarknaderna för turism för Sverige och andra länder, säger Carlo Micallef, marknadschef och vice VD vid branschorganisationen Malta Tourism Authority (MTA) när Travel News möter honom på MTA:s kontor.
Exempelvis har Malta ett stadigt inflöde av brittiska turister året om – britter står för 25 procent av besökare till landet. Svenskar och andra nordbor reser mest till Malta under vår och senhöst, ”eftersom ni gillar att njuta av era somrar” som Micallef uttrycker det.
– Men jag hoppas att vi inte behöver använda systemet igen, för det skulle innebära att vi skulle behöva gå tillbaka till den hårda situationen med Covid-19. Det här är ett exempel på ett arrangemang som sätts upp under hårda tider, säger Micallef.
Visit Sweden har samtidigt inga planer på att införa något vouchersystem som ger resenärer en ekonomisk payback eller annan nytta. Jim Hofverberg, kommunikationschef, berättar vidare:
– Vi fokuserar på annan marknadsföring. Vi har precis lanserat vår internationella kampanj ”Discover the Originals”. Om det skulle vara intressant är det nog en fråga för vår ägare staten att avgöra hur våra pengar ska fördelas.
Svenskt Näringsliv är kritiskt till alltför vidlyftigt statsstöd för återhämtning och andra interventioner som de anser utgör ”störande element på marknaden”. Organisationens expert på konkurrensfrågor och statsstöd, Stefan Sagebro, lägger samtidigt till att Maltas stöd ges i konsumentled och endast till enskilda resenärer. Därmed gynnar det troligen inte någon ensam ekonomisk aktör.
– Det skulle dock kunna hävdas att det indirekt skulle fungera som ett branschstöd till hotellnäringen, och det skulle i så fall utgöra ett statsstöd som är anmälningspliktigt, fortsätter Stefan Sagebro.
Svenskt Näringslivs statsstödsexpert invänder också mot hur Maltas system är utformat så att det gynnar dyrare hotell, med fler stjärnor, mer än andra hotell. Denna selektivitet skulle kunna medföra att Maltas vouchers skulle klassificeras som statsstöd vid en närmare granskning.
Svenskt Näringslivs expert på digital policy, Carola Ekblad, frågar sig hur det maltesiska systemet skulle kunna implementeras i Sverige.
– Det finns ju till exempel hotelltillståndslagen – är det de som har det tillståndet som skulle få möjligheten, och andra inte? frågar Carola Ekblad.
Malta delade endast ut vouchers för hotellbokningar direkt hos hotellen, det vill säga utan mellanhänder som bokningssajter eller researrangörer. Detta, menar Carola Ekblad, kan i sig medföra konkurrensrättsliga problem, såsom om hotellen skulle sluta någon form av kartellsamarbete.
– För de har ju ett jäkla gissel med att gäster bokar via Booking.com, som har en provisionskostnad på 25 procent eller så. Men konkurrensrätten är ju harmoniserad inom EU, så det borde vara något som Malta har beaktat, påpekar Carola Ekblad.
Så är vouchers à la Malta för apart för oss?
– Nej, det är inte ointressant att fundera i de här banorna, det tycker jag inte, säger Carola Ekblad.
Yang Yang, docent vid amerikanska Temple University och författare till en studie om hur vouchers kan bidra till återstart av besöksnäringen efter corona, föreslår att EU går samman för ett gemensamt system för att främja turism till unionen från tredje land.
– Jag tänker att många länder är med i Schengen. Från ett rent akademiskt perspektiv skulle det göra vouchersystemet mer effektivt och tilltalande om man skulle få flera länders deltagande, säger Yang Yang till Travel News.
Text: JOAKIM RÅDSTRÖM
Travel News Premium