Seminariet riktade sig mot besöksnäringen och arrangerades av den ideella organisationen Real Stars och statliga Vinnova. Under våren har Real Stars samlat besöksnäringen i Västsverige vid tre tillfällen för att hitta sätt att samverka mot prostitution och trafficking. Nu är tanken att man ska ta arbetet till Stockholm.
Under seminariet visades utdrag ur en utbildningsfilm, som visar hur hotellpersonal kan agera när man misstänker att gäster är på väg att köpa eller sälja sex på hotellet. Dessutom berättade Pernilla Johansson, hotelldirektör på Scandic Klara i Stockholm, berättade vilka situationer hotellpersonal ofta kan råka ut för.
– Malin, 23 år, står i receptionen på sitt första hotelljobb. Ove Persson, stamgäst, kommer in och har en tjej under armen. Det är inte hans fru, tror Malin. Han har bokat ett enkelrum. Tjejen ser ganska stressad och nervös ut, ung i förhållande till Ove, sa Pernilla Johansson, och fortsatte:
– Det här är en orsak till att vi inom Scandic tycker att det här är viktigt. Hur kan Malin, 23, kommunicera med Ove för att hindra honom att ta med tjejen upp på rummet?
Scandics mål är att all personal inom kedjan ska vara utbildad i de här frågorna före oktober 2015.
– Intuitionen, som Malin har, bygger vi mycket på. Man känner när det är något som inte stämmer. I kombination med utbildningsfilmen blir det lättare för oss på hotellen hur vi ska luta oss mot vår policy.
Själv började Pernilla Johansson sin hotellkarriär på Scandic Sergel Plaza, som ligger intill Malmskillnadsgatan. Där kom hon i kontakt med prostitutionsenheten i Stockholm och började personligen brinna för frågan.
– Vi är så drillade i service: Det är ”jajamensan, det fixar jag”. Det ska mycket till innan vi börjar störa kändisar och filmstjärnor.
Hon berättade om hur personal hindrat en 16-årig tjej som skulle sälja sex.
– Hur ser prostituerade ut? De ser inte ut å som man tror. Det här var en vanlig svensk tjej. Hon behövde pengar för att köpa kläder. Men personalen kände att något inte stämde, de vågade lita på sin intuition och visste vilken polis de skulle ringa.
Hon poängterar vikten av att hotellet har en policy för hur man ska agera i olika situationer. Den blir en trygghet för personalen att luta sig mot.
Till exempel kan man ha en policy att gästerna inte får ta med sig besök upp på rummet efter ett visst klockslag. Man kan hänvisa till säkerhetsskäl, att om det skulle börja brinna måste hotellet veta hur många och vilka som befinner sig på rummen.
Viktigt att veta är att det är olagligt att hyra ut lokaler till någon som ska sälja sex. Det är också olagligt att köpa sex, däremot inte att sälja.
– Men det är viktigt att poängtera: Vi är inga poliser. Vi har misstankar och ringer då polisen, vi gör inga ingripanden.
Utbildningsfilmen finns på visita.se, tillgänglig för Visitas medlemsföretag. Även länsstyrelsen i Stockholm har tillgång till filmen.
Åtta tips mot trafficking och prostitution på hotellet
– Se gästerna. Våga fråga – kan jag hjälpa till med något? Både köpare och säljare undviker uppmärksamhet, den som har något att dölja blir stressad vid uppmärksamhet. Våga ta dig över ”service-minded-puckeln”, var inte så rädd för att du aldrig får störa en gäst.
– Våga lita på din intuition. Ring polisen om du är misstänksam. Ha rutiner så att alla vet vart eller vilken polis man ska ringa.
– Vi är inga poliser. Vi har misstankar och ringer då polisen, vi gör inga ingripanden.
– Kommunicera mellan avdelningarna på hotellet. Är du misstänksam, be housekeeping hålla ett öga på rum 342.
– Skapa en antitraffickingpolicy.
– Utbilda personalen i hur man upptäcker prostitution.
– Ta fram checklistor och rutiner för hur man ska agera, till exempel när man ska ringa polisen.
– Kommunicera hotellets ställningstagande, att hotellet står för fair sex. Hotel Flora i Göteborg är det första fair-sex-märkta hotellet
Tecken på prostitution
– Det finns sällan yttre attribut för att känna igen prostituerade eller sexköpare. De vill undvika uppmärksamhet, prostituerade är ofta lite tysta och osäkra.
– Hallickar som har bokat har alltid full koll på bokningen, det är aldrig några felaktigheter eftersom de inte vill ha uppmärksamhet. Ofta har de bokat för flera dagar, ibland förlänger de bokningen. Ofta har de bokat via någon tredjepartskanal. De betalar alltid kontant. De har aldrig frågor om frukosten eller liknande, de vill ha så lite uppmärksamhet som möjligt.
Källa: Pernilla Johansson, hotelldirektör på Scandic Klara, och Real Stars.