Enligt Virgins broschyr hålls delfinerna i en toppmodern lagunanläggning vid Dolphin Bay Atlantis, en del av Atlantis Hotel, där gästerna har möjlighet att simma med dem. Upplevelsen beskrivs som ”en otrolig upplevelse, det är roligt, pedagogiskt och hållbart på samma gång”.
Kunden som anmält Virgin Holidays till reklamnämnden hävdar att delfinerna fångats i det vilda, snarare än räddats, och att de inte blev rehabiliterade eller tillbakasläppta i havet.
I sitt svar till reklamnämnden skriver Virgin Holidays att djuren kommer från ett existerande rehabiliteringscenter, Solomon Islands Marine Mammal Education Centre. De förklarade att deras definition av ”rädda” var att rädda från en farlig eller påfrestande situation och med ”rehabilitering” menade de att ge djuren behandling för att underlätta processen av återhämtning från skada eller sjukdom till så normala villkor som möjligt.
Trots att Virgin Holidays fortfarande hävdar att Atlantis Hotels inte har gjort något fel, så har man beslutat att ta bort meningen ”första och enda marina rehabiliteringsanläggning” från sina broschyrer.