Kampanjen är årets största marknadsaktivitet och pågår från december till mars med fokus på sommarresor. Det är
under jul många svenskar har tid att prata ihop sig i familjen om vart man vill resa under det kommande året, det är
även den period som de bästa och mest populära rummen på Vings egna hotell bokas upp.
– I mer än 60 år har vi genom kundinsikter utvecklat egna hotellkoncept med stor omsorg om detaljer som
nordiska gäster efterfrågar. Det är allt från perfekt kyld juice, roliga aktiviteter för barn, sköna kuddar, smarta
krokar på hotellrummet, vegetarisk à la cartemeny till SATS-träning – dvs. de små detaljerna som lyfter
upplevelsen till nya höjder, som vi nu valt att för första gången visa upp i en större kampanj och som vi hoppas
lockar både nya och gamla kunder, säger Claes Pellvik, marknadschef Ving.
– Att bara visa upp alla detaljer blir inte så dramaturgiskt intressant, säger Jessica Morales, projektledare
Åkestam Holst. Så vi hittade ett sätta att ställa detaljerna mot någonting annat för att skapa kontraster. Som
åskådare möts vi av en storslagen händelse/bild i förgrunden, men vårt egentliga fokus handlar förstås om den
noga genomtänkta detaljen i bakgrunden, säger Jessica Morales, projektledare Åkestam Holst.
Vings medarbetare i filmerna
Fyra tv-filmer samt åtta kortfilmer till sociala medier har producerats under fyra intensiva dagar på Gran Canaria,
även stillbilder. Modeller är bland annat Vings egen utlandspersonal, som är de som möter gästerna på plats.
Åkestam Holst står bakom den överordnade kampanjidén, skisser och tv-filmer samt utomhuskampanjen. Vings
egna inhouseteam står bakom stillbilder, SoMe-material samt print, digitala annonser och webb i nära samarbete
med reklambyrån.
– Vi är otroligt nöjda över att vi så snabbt hittat ett smidigt, effektivt och roligt sätt att jobba ihop med Claes och
hans kollegor på inhouse. Högt i tak, tydligt definierade ansvar och mandat och ett flexibelt och prestigelöst
samarbete där vi nyttjar varandras kompetenser till fullo, fortsätter Jessica Morales.
I filmerna lyfts förutom de egna hotellen, familjekoncepten Sunwing och O.B.C. by Sunwing och vuxenkonceptet
Sunprime, även citydestinationer tillsammans med bra priserbjudanden.
Kampanjen kommer gå i TV, online, sociala medier, digitalt, OOH, DOOH och i print, samt i Vings egna kanaler.
De nya filmerna har spelats in i formaten 15 och 30 sekunder och ska visas i TV4-gruppens kanaler med start i jul
och nyårshelgen. Kampanjen kommer även omfatta våra resor med reguljärflyg och hotell.
– Vi har en perfekt mix av analoga och digitala kanaler som alla ska samverka till att driva trafik till Ving.se som är
vår huvudkanal för all kommunikation. Även vad gäller mediaplaneringen så är det ett samarbete mellan vår
mediebyrå Vizeum och vårt inhouseteam, avslutar Claes Pellvik.
Arbetsgrupp Åkestam Holst:
Linus Bronge (AD)
Oskar Pernefeldt (AD)
Filip Laurent (Copy)
Johan Landin (AD)
Anna Svensson (Produktionsledare)
Leila Widgren (Byråproducent)
Stina Hansson (Strateg)
Jessica Morales (Projektledare)
Produktionsbolag: New-Land
Regissör: Tore Frandsen
Ving: Inhouseavdelningen