I veckan dök Vings Semesterrapport 2019 upp för sjätte året i rad. Rapporten har blivit en hit i Thomas Cooks koncern och tar numera upp hela Norden. Det görs även en version i Tyskland och en i England. När rapporten presenterades i tisdags på Hotell Clara mitt i Stockholm var man generös med allmän data och åsikter, men hur många som faktiskt åker vart och hur länge redovisas inte. Det vore ett brott mot de internationella reglerna för börsbolag.
Rapporten innehåller trots detta mycket godis för den som vill nörda ner sig i semesterstatistik.
Den viktigaste siffran för Norden tycker jag är att är hela 70 procent av svenskarna mellan 18-35 år kan tänka sig att resa utomlands UTAN ett charterbolag. I UK är samma siffra 33 procent. Det torde leda till att det är betydligt svårare att sälja charterresor i Sverige än i England, men det är precis tvärtom. Den nordiska grenen av Thomas Cook sticker ut som en fyr i mörkret när det kommer till resultat. Som bekant går Thomas Cook Europe mycket dåligt och har rasat på börsen i London det senaste åren. Förklaringen är ingen nyhet: den varma sommaren 2018 i kombination med allmän flygskam. Den digitala omställningen har kommit längre i Norden än övriga Europa. I Sveriges handlar över 80 procent av Vings kunder via internet. I övriga Europa är samma siffra under hälften.
Det är inte bara i Sverige som vi bokar vår semester allt senare. Detta har lett till att bolaget har minskat sin kapacitet till många destinationer. Vi ser också en tydlig rörelse från det nu tämligen dyra turistlandet Spanien till östra Medelhavet. Turkiet är tillbaka på topplistan och Egypten likaså. Kroatien däremot är inte på Vings topp fem.
Thomas Cook Europe ligger just nu i förhandlingar om att sälja sitt flygbolag och det finns ett bud på den nordiska grenen från riskkapitalbolaget Triton. Exakt vad som ska säljas gavs inte många besked på tisdagens pressträff. Kunskap om vad som faktiskt är på gång finns troligen inte på ett nationellt kontor utan enkom på HQ i London.
En annan tydlig trend i rapporten är att hotellkoncepten bara blir viktigare och viktigare. I den nordiska portföljen har Ving sex olika att erbjuda. De äldsta och mest populära är Sunwing med över 50 år på nacken. Det är ett renodlat nordiskt koncept och är så populärt att man inte säljer det utanför Norden. Av bolagets totalt 1,4 miljoner kunder på ett år bor knappt hälften på ett koncepthotell. Sunwing plus lillasystern Ocean Beach Club har den största delen av kakan ungefär 20 procent. Det nya konceptet designkonceptet Casa Cook är bara några få procent av den stora kakan, men inkörsporten när det gäller charter. Runt 60 procent av Casa Cook-gästerna är nya kunder i koncernen.
Lågbudgetvarianten av detta är Cook’s club och i planen ligger att omvandla en mängd hotell runt Medelhavet till just Cook’s Club. Men att här skulle bli lika festligt som det en gång var på Club 33-hotellen på åttiotalet finns inte. Gruppen som vill ha party på semestern var förr 30 procent. Idag är samma grupp enligt rapporten bara ynka tre procent.
Och självfallet så lyfter Ving fram att man klimatkompenserar alla sina resor. Detta blev snabbt en hygienfaktor i Norden, men verkar inte vara på gång i resten av koncernen. Att ta bort taxfree i planen som SAS nyligen aviserat är inte heller aktuellt. Istället satsar man på att minska antalet sugrör och samlar upp plast på stränderna. Ving erbjuder tåg-charter, men i blygsam skala. Under hundra säten till Alperna finns till försäljning i sommar att jämföra med de 380 000 nordbor som man varje år skickar till Kanarieöarna under vintern.
Summan av allt detta är det är fortsatt tuffa tider i reseindustrin när det kommer till lönsamhet eftersom kunderna ställer allt högre krav och har ganska värdelösa svenska kronor. Men behovet av att resa och upptäcka världen är det samma. Nyfikenheten bor i människans DNA.