Annons:

”Vi går mot ett massrejting samhälle”

Finns det idag någon som aldrig har använt sig av ”rejting”? De flesta av oss har väl fyllt i hotellets nöjdhetsenkät eller hämnats genom en etta i servicebetyg till researrangören. Kanske i smyg röstat fram snyggaste killen på stranden eller rankat det allra bästa resmålet i glada vänners lag. Ibland kan man känna sig överröst av leverantörer som vill bli rejtade som led i sin produktutveckling. Men som användare är det ju ändå praktiskt. Vem har inte checkat bästa hotellet på TripAdvisor eller letat efter billigaste flyget på någon av metasök-sajterna?

Rejting inom resandet fanns redan när luffarna ristade in sina hemliga tecken på grindstolparna: ”Här bor en snåljåp”, kunde meddelandet till luffarkollegorna vara. Rejtandet är inte nytt, ändå rankar Kairos Future detta som en av de viktigaste trenderna för det kommande årtiondet eftersom vi nu övergår till massrejtingsamhället. Vad är det då som är nytt i massrejtingens tidevarv? I korthet kan man se tre stora kvalitativa förändringar.
Den första handlar om räckvidd och spridning. Den andra om objektet, dvs. vad som rejtas. Den tredje om aktörer och legitimitet. Det är inte längre bara proffsen som rejtar. Vi går mot ett samhälle där alla rejtar allting, jämt. Anonymt kan vem som helst bedöma alltifrån leverantörers service till enskilda personers prestation och bemötande och få globalt genomslag på en sekund. Praktiskt på många sätt, men också läskigt. Vad kommer detta att leda till?
Ökade kvalitetskrav (bra företag och personer får snabbare framgång, sämre åker fortare ut) blir en självklar konsekvens. Växande generationsklyftor måhända (avtrubbade tonåringar tar rejtandet med ro mellan de äldre generationerna har svårare att acceptera att bli bedömda offentligt). Risken finns att rejting-firmor växer fram som hjälper till att ”boosta” bedömningarna för det företag som betalar bäst. Rejting-poliser som reglerar oschysst rejting och mobbing på nätet kan behövas. Rejting av rejtarna blir kanske nödvändigt för att öka trovärdigheten.
Men vem vinner på detta, vem förlorar? På kort sikt vinner de som lyckas mobilisera rejtare och till viss del manipulera rejtingsystemet. På lång sikt vinner de som arbetar upp högkvalitativa erbjudanden, med starka varumärken. De som lyckas anpassa marknadsföringen till rejtingen och hålla rejtarna nöjda. Steg nummer ett handlar framöver om att bli så viktig att man blir rejtad. Steg två blir att uppnå bra rejting. Den bästa PR-kampanjen i världen hjälper inte mot dåliga omdömen på populära rejtingsidor.
5 TRENDER I
MASSREJTINGSAMHÄLLET:
>  Från experter till ”alla”
>  Från tydlig avsändare till
 anonyma användare
>  Från fenomen av publikt intresse
 till allt och alla, stort och smått
>  Från styrda tillfällen till omedelbar
 reaktion på en situation
>  Från massmedier till nätet
Johanna Danielsson

Kommentarer är stängda.