Annons:

“Vi är ett semesterföretag”

Travel News fick en intervju med Vings vd Magnus Wikner.

Det är en nöjd Magnus Wikner som svarar på Travel News frågor via telefon. Han är vd för Thomas Cook Norden, i Sverige mer känt som Ving i Sverige. Bolaget kan idag presentera sitt bästa resultat någonsin. Halvårsvinsten är på 554 miljoner kronor.

Grattis.

– Tack. Vi har en bra balans mellan vinter 45 procent och sommar 55 procent, säger Magnus Wikner.

Den viktigaste destinationen i charter-världen är och förblir Kanarieöarna. Så har det varit långt före Sällskapsresan som kom 1980. Men researrangören växer just nu även i länder som Kap Verde och Egypten.

Tröttnar vi aldrig på Kanarieöarna?

– Nej, Kanarieöarna har mycket att erbjuda. Du kan sola och bada, du kan vandra. Las Palmas är en häftig stad som många börjar upptäcka. Kanarieöarna gör samma resa nu som Mallorca gjorde för femton år sedan. Det finns mycket att upptäcka mer än stränderna. Nordbor gillar Kanarieöarna för klimatet är bra året om. Flygsträckan är bra och det finns många bra hotell med olika inriktning.

Ving har just nu sju olika hotellkoncept som når olika målgrupper.

– Sunwing Family Resorts är 50 år gammalt. Det är för barnfamiljer. Sunprime Hotels är tio-femton år gammalt och vänder sig till dem utan barn. Vi har även en stark expansion med vårt bohmechica koncept Casa Cook som vänder sig till unga vuxna som är design- och matintresserade. Vi har tre hotell idag, men det ska bli många fler. Det som är avgörande är att vi ser oss som ett semesterföretag. Vi är inte bara ett rese- eller charterbolag som transporterar folk. Vi ska ta ansvar för de höga förväntningar och krav som folk har på sin semester.

Genom att bygga unika hotellkoncept för specifika målgrupper vill Ving sticka ut och bli tydliga för kunderna. Hotellen äger man eller styr via franchise. Ving växer inom den klassiska chartern, men tillväxten sker främst inom dynamisk paketering. Alltså att du bokar flexibla paket med reguljärflyg och hotell från Ving.

– Ocean Beach Club by Sunwing är ett relativt nytt koncept där vi förra sommaren lanserade vårt tredje hotell på Cypern. Det är en modernare variant av Sunwing där vi satsar mycket på design och fler swim-out-lägenheter. Alltså egen pool till din lägenhet. Det är drömmen för många, att gå rakt ut till sin egen solstol och pool. Vi ser en stor efterfrågan på detta.

Varje år reser 1,6 miljoner nordbor med Vinggruppen/Thomas Cook Northern Europe.  750 000 kommer från Sverige. Den viktigaste faktorn som skiljer de olika kundgrupperna är med eller utan barn. Gränsen för att boka Vings eget hotellkoncept för vuxna, Sunprime Hotels, går vid 16 år. Då är du inte längre ett stort barn i researrangörens ögon. Gränsen för att räknas som mindre barn och få barnrabatt går vid 12 år.

Sen kommer din plånboks tjocklek och specialintresse som design, mat eller den växande kategorin träning.

– Vi har direkta tillväxtmål som vi kommunicerar, men i fem år i rad har vi ökat både i volym och vinst och det vill vi förstås fortsätta med. Vår klassiska charter växer med 5 procent och med vårt eget flygbolag kan vi kontrollera hela kundresan vilket ger oss många fördelar.

Kommentarer är stängda.