Annons:

VEM TAR VEM?

EUROPA SURRAR AV FUSIONSRYKTEN

Försöker resekoncernen First Choice bli störst i Storbritannien?
Kommer Ving och Always att få nya brittiska ägare? Hur ska Europa ettan TUI slå tillbaka?
Spekulationerna flödar sedan vägen för nya fusioner och fortsatt konsolidering av den europeiska reseindustrin öppnats efter ett brutalt bakslag för EU-kommissionen i Europadomstolen.
En positiv chockvåg svepte över den europeiska resebranschen när Europadomstolens dom offentliggjordes mitt i sommaren
På ett ovanligt brutalt byråkratspråk slog domstolen i Luxembourg fast att det var fel av EU:s konkurrensmyndigheter att blockera Airtours (numera MyTravel) köp av den brittiska konkurrenten First Choice för ca 14 miljarder kronor 1999.
EU-kommissionen har hävdat att fusionen skulle skapat ett konkurrenshämmande oligopol, där ett fåtal aktörer får total dominans, på den brittiska resemarknaden som är Europas näststörsta.
Men domstolen underkänner argumenten och menar att slutsatserna inte var giltiga för den europeiska reseindustrin.
Så plötsligt öppnar sig nya möjligheter till stor-affärer för Europas resejättar, som sett sina möjligheter till expansion kringskurna av EU-kommissionens beslut. Spekulationerna flödar på finansmarknaderna och inom branschen. Och även om MyTravels vd Tim Byrne strax efter att domen offentliggjordes förklarade att koncernen inte längre var intresserade av att köpa den mindre konkurrenten First Choice, står MyTravel ändå i fokus för ryktena.
För ironiskt nog kan det i stället bli First Choice som lägger ett bud på MyTravel. För trots att MyTravel dominerar den brittiska resemarknaden kämpar koncernen just nu med lönsamheten och tvingades vinstvarna i maj. Aktievärdet på Londonbörsen har halverats på två år. Andra orostecken anses vara att MyTravels karismatiske grundare och numera arbetande styrelseordförande David Crossland lämnar koncernen i september, liksom att flera andra toppchefer hoppat av.
Skulle det bli en affär innebär det att First Choice blir marknadsledande i både Storbritannien och Skandinavien – och att Ving, Always och de andra researrangörerna inom MyTravel Norra Europa får nya ägare.
Men branschkännare tror inte att MyTravel frivilligt tänker låta sig slukas av First Choice. Enligt den tyska branschtidningen FVW förlitar sig kretsen runt MyTravel på att David Crossland, som även fortsättningsvis har ett stort inflytande genom ett 10-procentigt aktieinnehav, ”ruvar på en lösning”.
Ett alternativ till ett fientligt bud från First Choice anses vara ett mer vänligt sinnat övertagande, där Crossland placerar sig som styrelse-ordförande och med First Choices vd Peter Long som vd.
Även agerandet från Europas näst största resekoncern Thomas Cook (tidigare C&N Touristic), följs med stort intresse.
Före köpet av brittiska Thomas Cook förra året kastade C&N Touristic lystna blickar på dåvarande Airtours och var i Manchester och förhandlade. Men de flesta bedömare menar att den tysk-brittiska resekoncernen i dagsläget har fullt upp med att genomföra integrationen mellan det tyska och brittiska bolaget.
Dessutom har Thomas Cook inte tillräckligt goda finanser för ett förvärv, och eftersom koncernen inte är börsnoterad kan man inte finansiera ett köp med aktier.
Men helt uträknad som köpspekulant är inte Thomas Cook. Tyska branschrykten gör gällande att ena huvudägaren, varuhuskoncernen Karstadt Quelle, vill sälja sitt 50-procentiga aktieinnehav. Det skulle ge andra hälftenägaren Lufthansa en efterlängtad majoritetsposition. Nu har Karstadt Quelle förnekat att man vill göra sig av med sitt engagemang i turismsektorn. Men visst skulle det locka ett Lufthansa- dominerat Thomas Cook att förvärva MyTravel, och på ett bräde bli marknads-ledande i Storbritannien i den nya marknaden Skandinavien och samtidigt få in en fot i Kanada och USA.
Slutligen frågar sig analytiker hur Europas största resejätte TUI ( nyligen omdöpt från Preussag) tänker agera vid en eventuell megafusion på den brittiska resemarknaden.
Preussags dramatiska köp av Thomson (som äger Fritidsresegruppen) i maj 2000 var ett sätt att hindra sin tyska rival C&N Touristic, som i två månaders tid hade försökt få köpa just Thomson, att bli marknadsledande i Europa.
Om nu Thomsons främsta brittiska konkurrenter försöker slå sig ihop kanske TUI känner sig tvingade att ge sig in i leken igen. Enligt FWV har TUI 11-14 miljarder kronor från en tidigare försäljning som kan användas vid ett företagsköp.
Men när alla tänkbara fusionsspekulationer är genomgångna återstår ändå ett sista möjligt händelseförlopp: Att allting förblir vid det gamla. Att de europeiska resejättarna ser om sina egna hus under detta dystra reseår för att under 2003 växa av egen kraft och tjäna ordentligt med pengar.
Det är förvisso inte ett lika upphetsande scenario för aktiespekulanter och investmentbankirer, men lika tänkbart.
Källor: Financial Times, FWV, Travel Weekly, travelmole.com m fl.
fakta: DÄRFÖR FICK EU BAKLÄXA

Europadomstolen anser att EU:s konkurrensmyndigheter dragit felaktiga slutsatser när de påstod att ett samgående mellan Airtours och First Choice skulle skapa ett konkurrenshämmande oligopol på den brittiska resemarknaden.
Sådan kollektiv dominans förutsätter följande tre faktorer, men dessa anses inte vara giltiga för dagens europeiska reseindustri.
– Att marknaden är så transparant och tillåter de dominerande aktörer att veta vad deras jämlikar gör och därmed ”spela under täcket med varandra” i det tysta
– Att det finns god anledning att tro att situationen består så inget företag faller ur ledet och sänker priserna
– Att arrangemanget är så kraftfullt att varken det offentliga eller utomstående företag kan kringgå det.

Kommentarer är stängda.