Resultatet ökade med nästan 14 procent till 293 miljoner kronor, medan omsättningen ökade 5,4 procent till 7,2 miljarder kronor.
– Norge är vår bästa verksamhet, men vi tjänar pengar i Sverige också, och vi ökade vinsten och försäljningen även här, säger Nordenchef Mats Dahlquist till TN.
Sverige- och Nordenverksamheten följde samma mönster under fjolåret – en tuff vinter och vår, men riktigt bra sommar och höst.
– Vi saknade Egypten som inte kommit tillbaka som vi hoppats. Krisen i Grekland påverkade införsäljningen inför sommaren, men efter valet i Grekland släppte osäkerheten hos kunderna.
Det dåliga svenska sommarvädret lyfte Kuonis försäljning och snittpriser, samma trend som hos konkurrenterna.
– Som helhet får vi vara nöjda med 2012.
2013 har inletts positivt. Försäljningen i Norden ligger 4 procent över motsvarande period förra året och den senaste månaden har försäljningen stigit kraftigt.