Vi träffar Unlimited Travel Groups koncernchef och vd Johan Kvist på resekoncernens kontor nära Odenplan i centrala Stockholm. Han gillar lokalerna som de delar med fyra av koncernens dotterbolag – Västindienspecialisten, Birdie Golf Tours, Ski Unlimited och WI Resor. Det finns bara ett problem – det börjar bli trångt mellan skrivborden. Trångboddheten är dock ett välkommet problem, eftersom det är en direkt konsekvens av Unlimited Travel Groups affärsidé.
– Vi satsar för tillväxt, säger Johan Kvist så snart artighetsfraserna är avklarade. Och tillväxt kostar pengar.
Det sista tillägget är viktigt för honom eftersom det förklarar den resultatmässigt svaga rapporten för första kvartalet som släpptes några veckor innan den här intervjun. Mer om det senare.
Vi börjar med historien om Unlimited Travel Group, UTG, som inleddes 2001 när arrangören Snöresor, som legat i malpåse i flera år, väcktes till liv igen under nytt namn – Travel Mart. Bakom väckningen stod fem herrar som alla suttit i Snöresors ledning.
Den nya arrangörens signum var exklusivitet och ultimata upplevelser, man vände sig till resenärer som hade ”gott om bonuspoäng och gott om pengar och som vill åka skidor eller golfa”, som Dagens Industri skrev i en artikel från januari 2002 när verksamheten precis dragit igång.
Samma år, 2002, gick Travel Mart samman med arrangören Unlimited Travel Stockholm vars ägare också kom från Snöresor och namnet ändrades till Unlimited Group Travel & Event. I affären ingick Unlimited Travel Stockholms dotterbolag Expeditionsresor. När 2003 övergick i 2004 omsatte bolagen tillsammans 25 miljoner kronor.
Affärsidén var densamma då som nu, det vill säga att äga, starta, utveckla och förvärva rese- och eventföretag som är små till mellanstora, specialiserade, självständiga och entreprenörsdrivna. Mellan åren 2003 och 2008 förvärvade UTG majoritetsandelar i ytterligare åtta bolag och omsättningen ökade till 318 miljoner kronor.
Därefter har UTG lanserat två egna varumärken – UTG Reseproduktion som producerar skräddarsydda gruppresor för tidningar, föreningar och andra researrangörer, samt tränings- och tävlingresearrangören Go Active – och köpt 85 procent av aktierna i arrangören Specialresor. I övrigt har tillväxten varit organisk. 2016 omsatte koncernen 496 miljoner kronor.
Det var det året på hösten som Johan Kvist kom in i företaget. Han hade då precis slutat på flygbolaget BRA där han i tätt samarbete med Per G Braathen och ledningen var ansvarig för sammanslagningen de tolv regionala flygbolagen till ett nationellt.
– BRA lanserades i februari 2016, så det var en perfekt tajming för mig att lämna ett halvår senare när det kom in en ny ledning och jag var klar med mitt uppdrag.
I förra numret av Travel News berättar Per G Braathen om det första året med BRA och han är väldigt tydlig med att han inte är nöjd med första halvåret. Han säger bland annat att ”i stort sett inget som vi gjorde i fjol gick som vi trodde. Vi hade en bra strategi men klarade inte av att verkställa den”.
Håller du med Per G Braathen?
– Jag kan förstå honom, men jag är otroligt stolt över det vi gjorde, säger Johan Kvist. Det var helt rätt strategi. Vi harmoniserade erbjudandet, skapade ny grafisk profil, ersatte tre bokningssystem med ett, lanserade ny webb, introducerade nytt ombordskoncept, byggde nya lounger, designade nya uniformer och fasade in nya flygplan med mera. Vi byggde helt enkelt ett nytt flygbolag från grunden och det var en otroligt lärorik process. Men att vara äga ett flygbolag är tufft idag. Det är väldigt få som är helt nöjda med branschens utveckling och Per är säkert inget undantag.
Du kände dig alltså klar med ditt uppdrag på BRA. Varför hamnade du på UTG?
– Efter lanseringen av BRA var jag het på marknaden så jag hade faktiskt ett antal olika erbjudanden om vd-tjänster att välja på, men jag kände att detta verkligen är min passion. Jag älskar skidåkning, jag har spelat mycket golf, jag gillar event och att jobba med tillväxtfrågor, säger han och fortsätter:
– Dessutom har UTG en fantastiskt bra grund med duktiga entreprenörer och det kan inte bli bättre än att få jobba tillsammans med vd:ar för att skapa tillväxt. Jag har mitt drömjobb just nu.
På BRA skulle tolv bolag bli ett och här på UTG är du chef över en koncern med tolv reseföretag. Uppdragen är inte helt olika, eller?
– Det är slående likheter i utgångspunkten. Den stora skillnaden är dock att UTG har tolv bolag med unika nischer som inte ska slås samman under ett gemensamt varumärke. Men jag har tagit med mig erfarenheten att jobba med positionering på marknaden och att skapa synergier mellan olika enheter.
Den 19 september i fjol arbetade Johan Kvist sin första dag på UTG och den 7 november tillträdde han formellt som vd. Några månader senare kunde han som högste chef presentera ett starkt bokslut för 2016 där omsättningen ökade med drygt nio procent till 496,4 miljoner kronor. Samtidigt uppgick rörelseresultat före goodwillavskrivningar, EBITA, till 24,4 miljoner kronor, att jämföra med 15,2 miljoner 2015.
Så är vi då framme vid årets första kvartalsrapport där siffrorna såg lite dystrare ut. Omsättningen och bruttomarginalen låg visserligen på samma nivå som första kvartalet föregående år, drygt 80 miljoner kronor respektive 17,4 procent, men rörelseresultat, EBITA, försämrades från -3,5 miljoner kronor till -7,0 miljoner.
Detta är dock inget som bekymrar Johan Kvist. Tvärtom så var siffrorna väntade.
– 2016 var ett riktigt bra år med ett antal positiva engångseffekter. Vi ser att efterfrågan håller i sig och vi har ett bra resultat från 2016 i ryggen så vi satsar på ytterligare stark tillväxt. Under första kvartalet har vi gjort en jättestor investering med Polarquest i ett helt nytt fartyg uppe i Svalbard. Vi har också rekryterat för tillväxt och bland annat fördubblat Travel Beyonds säljstyrka som nu består av åtta personer. De nya började i januari och mars så det är också en kostnad för Q1 som ännu inte gett någon effekt. Q2 kommer att ha samma karaktär.
Hur ser prognosen ut för helåret 2017?
– Jag kan inte uttala mig om helåret, men vi satsar för organisk tillväxt och det tar tid. Vi bygger förutsättningar för att kunna ta ytterligare marknadsandelar.
Kommer ni växa även genom förvärv?
– Ja. Vi har en tydlig tillväxtstrategi att jobba både organiskt och med förvärv. Så vi söker aktivt efter nya bolag och vi för löpande dialoger inom branschen. Men vi är väldigt selektiva när det gäller att addera nya bolag. Våra bolag ska alltid stå för unika upplevelser, personlig service och hög kvalitet i sin nisch.
Vad innebär hög kvalitet för UTG?
– Bra fråga. Kvalitet är en upplevelse som beror på vilken standard man vill ha som resenär. Men UTG;s bolag ska ha en premiumposition inom respektive nisch. Vi har väldigt erfarna resenärer och vi erbjuder dem att hitta nästa steg i sitt resande. Unlimited Travel Group ska vara en kvalitetsstämpel, en garanti för att det är bra.
Johan Kvist är väl förberedd. Han tänker efter innan han svarar och han återkommer ofta under intervjun till de tre orden unika, synergier och entreprenörer som kan sägas sammanfatta UTG:s ambitioner.
– Vår strategi är att gå till marknaden med nischade varumärken som drivs av engagerade entreprenörer, men samtidigt är tanken att när vi arbetar tillsammans så kan vi genomföra satsningar som en liten aktör inte klarar ensam. Vi jobbar till exempel med hållbarhet som vi driver med ekonomistöd och gemensamma processer. Men just nu lägger vi mest krut på digitaliseringen så vi kan hjälpa våra bolag att ta nya marknadsandelar.
Och just den digitala satsningen, eller snarare balansgången mellan den och den personliga servicen som är ett av UTG:s adelsmärken, är något som Johan Kvist ofta återkommer till.
– Digitaliseringen är självklart en viktig trend. Den digitala interaktionen med kunden ökar. I USA har man i snitt 400 digitala interaktioner innan man bokar en resa. 60 procent av kunderna börjar sin resa med sökningar på Google. 89 procent går till en annan aktör om du som reseföretag inte klarar av att slutföra affären digitalt. Därför har vi har rekryterat och förstärkt vårt digitala team.
– Men vi ser också en växande mottrend, särskilt i premiumsegmentet. Allt fler söker en personlig kontakt för att sy ihop det bästa av utbudet de hittat digitalt. Därför måste vi vara i framkant digitalt för att kunna tillmötesgå kundernas baskrav, samtidigt som vi ska kunna ge en personlig service och skräddarsy unika upplägg åt kunden. Det tror jag stenhårt på.
Intervjun närmar sig sitt slut. Det är mitt på dagen och solen värmer huvudstadens invånare från en blå himmel. Det fina vädret hade förmodligen besvärat Johan Kvist om han varit vd för ett charterbolag där sol på hemmaplan är dåligt för affärerna. UTG:s bolag lever dock i en annan verklighet. Här handlar det om långa och väl genomtänkta köpbeslut och betydligt dyrare och oftast mer komplexa resor. Verksamheten bygger på att folk har pengar, så frågan är hur konjunkturkänsligt UTG är?
– Det är en relevant fråga som har två svar. Det ena är att vi har tolv olika bolag vilket innebär att om en nisch går upp kan en annan gå ner. Det skapar en stabilitet över tiden. Det andra svaret är att vår primära kundgrupp är 55+. Många har sin yrkesverksamma tid bakom sig och är inte så känsliga för konjunkturen. Men självklart påverkas vi som resebranschen i helhet av vad som händer i omvärlden, både när det gäller ekonomi och politisk oro.
Vad oroar dig som vd för en resekoncern mest i omvärlden just nu?
– Jag oroar mig inte för något specifikt, men man måste vara flexibel och lyhörd för de strömningar som sker. Turkiet som vi hade golfresor till tidigare är till exempel inte en destination att räkna med just nu. När det gäller USA ser branschen en nedåtgående trend, men det har inte vi märkt ännu.
Till sist, vilken är UTG:s största utmaning? Johan Kvist tänker efter länge innan han svarar:
– Att ha en tydlig strategi med våra digitala satsningar så att investeringarna får effekt. Men också att öka kännedomen i marknaden om såväl UTG som grupp som våra tolv bolag. För att skapa tillväxt så måste folk känna till att vi finns, säger han och tillägger:
– Innan jag började här kände jag inte till alla våra bolag och UTG hade jag aldrig hört talas om.
Fakta Johan Kvist
Ålder: 44 år
Familj: Fru och tre barn
Bor: Bromma
Karriär: VD och koncernchef på UTG sedan september 2016. Dessförinnan med i koncernledningen för flygbolaget BRA och Scandic Hotels samt tidigare mångårig erfarenhet som partner i konsultbranschen med fokus på strategi- och tillväxtfrågor.
Bästa egenskap: Förmåga att se helheten och skapa ett vinnande lag
Sämsta egenskap: Otålig
Senast lästa bok: Fartblinda av Carolina Neurath
Senast sedda film: Designated Survivor på Netflix
Favoritresmål: Åka skidor i Gressonney i Italien
Okänd talang: Har spelat gitarr och sjungit i rockband
Fakta Unlimited Travel Group
Koncern består av moderbolaget Unlimited Travel Group samt de tolv bolagen Västindienspecialisten, Birdie Golf Tours, Ski Unlimited, Travel Beyond, WI-Resor, JB Travel, Eventyr, Världens Resor, PolarQuest, UTG Reseproduktion, Go Active Travel och Specialresor.