Under vintersäsongen 16/17 minskade TUI Nordics intäkter med 4 procent jämfört med året innan, antalet kunder minskade med 2 procent och snittpriserna sjönk med 3 procent. Det visar TUI Groups pre-closing statement som nyligen presenterades.
Inför sommaren ser det dock bättre ut med en ökad försäljningsingång på 5 procent jämfört med vid motsvarande tid i fjol. Även snittpriserna och antalet kunder ökar inför sommaren (+ 2 respektive + 2 procent).
Vidare framgår det av rapporten att Turkiet fortfarande säljer dåligt. Exkluderas Turkiet i statistiken ligger intäkterna inför sommaren 9 procent över nivån motsvarande tid 2016 för TUI Nordic.
För hela TUI-koncernen ökade intäkterna med 9 procent vintersäsongen 16/17. Kunderna blev 5 procent fler och snittintäkterna ökade med 4 procent. Koncernernas sammanlagda sommarförsäljning fram till 19 mars ligger 9 procent över fjolårsnivån, antalet kunder är 4 procent fler och snittpriserna 5 procent upp.
4 kommentarer