Annons:

Uppåt för TUI Nordic efter tung vinter

Efter en vinter med minskad försäljning och lägre snittpriser tycks det vända uppåt för TUI Nordic inför sommaren.

 

Under vintersäsongen 16/17 minskade TUI Nordics intäkter med 4 procent jämfört med året innan, antalet kunder minskade med 2 procent och snittpriserna sjönk med 3 procent. Det visar TUI Groups pre-closing statement som nyligen presenterades.

Inför sommaren ser det dock bättre ut med en ökad försäljningsingång på 5 procent jämfört med vid motsvarande tid i fjol. Även snittpriserna och antalet kunder ökar inför sommaren (+ 2 respektive + 2 procent).

Vidare framgår det av rapporten att Turkiet fortfarande säljer dåligt. Exkluderas Turkiet i statistiken ligger intäkterna inför sommaren 9 procent över nivån motsvarande tid 2016 för TUI Nordic.

För hela TUI-koncernen ökade intäkterna med 9 procent vintersäsongen 16/17. Kunderna blev 5 procent fler och snittintäkterna ökade med 4 procent. Koncernernas sammanlagda sommarförsäljning fram till 19 mars ligger 9 procent över fjolårsnivån, antalet kunder är 4 procent fler och snittpriserna 5 procent upp.

4 kommentarer

  1. Fd. Fritte: Faktiskt förvånad över att tappet inte är större för "TUI". Inte trodde man väl att man kunde ersätta varumärket, Fritidsresor utan negativa konsekvenser?
    • Mimmi: Håller med, inte låter Turistische Union International så spännande att resa med...
    • jenny: Hej, det är ju samma företag, samma resor. det är bara namnet som ändrats.. hur tänker du?
  2. Alla bolag går den vägen.: Ett kortsiktigt tapp kommer innebära långsiktig lönsamhet. Framtiden (med online och optimering av kostnader för marknadsföring mot en digital marknad) kommer kräva globala varumärken.