Annons:

Tyskar väljer Skandinavien

Trots den ekonomiska nedgången hoppas flyg- och bussarrangören Scandorama på ett koncernresultat motsvarande fjolårets 7 miljoner.

– Bussverksamheten har i stort sett inte alls påverkats av konjunkturläget. 1991, under Kuwaitkrisen, var det helt dött på telefonerna. Så är det inte nu. Tappet av amerikanska gäster, som före 11 september omsatte 15 miljoner om året, har kompenserats av ökad incoming från den tyska och franska marknaden. Där ses Skandinavien som en ”Safe haven”, säger bolagets vd Johan Malmqvist.
Scandoramas bussarrangör till Alperna, Lion Alpin, har kraftigt ökat sin verksamhet i vinter, medan flygdelen gått ned väsentligt. Weekendresandet till London-Paris och Italien har drabbats kraftigt.
– Vi har försökt vikta över mot mer bokning av boende, hotell och lägenheter. Kunderna får ta sig ned själva, med bil eller annat.
– Raka motsatsen mot seat only alltså, säger Johan Malmqvist.
Scandorama noterar, som de flesta branschföretag, en stor osäkerhet och avvaktan bland kunderna.
– Helt nytt är att även våra leverantörer drabbats av samma osäkerhet. Centrala hotell i St Anton och Chamonix, som brukar vara totalt fullbokade, har luckor och drabbas för första gången av en lågkonjunktur. Det är helt nytt.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.