– Vi fick i sent i lördags förmiddag besked från Tyrkiet Eksperten om deras konkurs, som kommer att behandlas på måndag i Sjö- och handelsrätten. Just nu är vi på väg att få en överblick, vilket innebär att vi måste få hem de cirka 1 500 drabbade kunderna från Turkiet, säger Birgitte Fjeldhoff, vd i Resegarantifonden, till standby.dk.
Resegarantifonden har ett avtal med den larmcentralen SOS International som gäller för hemtransport av kunderna vid en resebyråkonkurs. Detta kräver dock att resenären har köpt ett paket, till exempel flyg och hotell eller flygbiljetter med konkursskydd.
Den danske resebyråanalytikern Ole Egholm sa på lördagen till standby.dk att han blev förvånad över konkursen.
– Tyrkiet Eksperten hade inte de mest transparenta räkenskaperna, men de har redovisat en vinst varje år under de senaste 15 åren, och hade ett eget kapital vid slutet av 2012 på drygt 15 miljoner danska kronor och var inte på min lista över konkurshotade resebyråer, säger Ole Egholm.
Men det är inte alla som är förvånade över konkursen.
– Nej, konkursen är inte förvånande. Det har länge gått rykten om att Tyrkiet Eksperten inte har pengar att betala löner och hotell. Dessutom har flera flygbolag annullerat sina kontrakt med Tyrkiet Eksperten eftersom de inte fått betalt, säger Jan Vendelbo, ordföranden i charterbolagens branschorganisation, RID (Researrangörer i Danmark), till standby.dk.
– Vi är i kontakt med Resegarantifonen så att de kan begära oss i konkurs och därmed överta åtagandet för de kunder som är strandsatta. I och med detta upphör Scanway/Tyrkiet Eksperten att existera, säger Deniz Jensen, försäljnings-och marknadschef på Scanway/Tyrkiet Eksperten.