Det visar beräkningar från Ving som omfattar samtliga volymer från svenska flygplatser för alla charterbolag.
I sommar erbjuder svensk charter 356 000 resor till Turkiet och till Grekland 342 000 resor. Eftersom charterbolagen i princip fyller sina plan till sista plats hamnar beräkningarna nära utfallet.
– Volymen till Turkiet är upp med remarkabla 38 procent jämfört med sommaren 2010. Grekland har ökat med åtta procent, säger Johnny Nilsen, försäljningsdirektör på Ving.
– Volymen till Turkiet är upp med remarkabla 38 procent jämfört med sommaren 2010. Grekland har ökat med åtta procent, säger Johnny Nilsen, försäljningsdirektör på Ving.
Det är turbulensen i Nordafrika som banat väg för Turkiet till chartertoppen.
– I januari var det prick jämnt mellan länderna, men efter oroligheterna i Egypten och Tunisien flyttades en del kapacitet till Turkiet, säger han.
På chartertoppens tredje plats hamnar Spanien med 195 000 resor, huvudsakligen Mallorca.
– I januari var det prick jämnt mellan länderna, men efter oroligheterna i Egypten och Tunisien flyttades en del kapacitet till Turkiet, säger han.
På chartertoppens tredje plats hamnar Spanien med 195 000 resor, huvudsakligen Mallorca.
Turkietboomen har pågått i flera år. Apollo har tredubblat sina volymer de senaste tre somrarna och Ving har ökat 50 procent. Fritidsresor som trafikerar flest flygplatser och har det bredaste utbudet av resmål har fördubblat antalet resor sedan 2009. Till detta kommer nischarrangörer som Detur, Turkietresor och Nazar.
Även om Bodrum är en stor charternyhet i sommar är det ändå Antalya/Alanya som är den största svenskdestinationen. Cirka 70 procent reser dit.
– Men med Turkiets långa kuststräcka, inte minst kusten mot Egeiska havet, är potentialen fortfarande mycket stor. Turkiet har också fördelen av ha miljötänket med från början när de bygger nytt, till skillnad från resmål med äldre hotellutbud där miljöanpassning kräver nya investeringar, säger Fritidsresors Sverigechef Bassam el-Mattar.
– Men med Turkiets långa kuststräcka, inte minst kusten mot Egeiska havet, är potentialen fortfarande mycket stor. Turkiet har också fördelen av ha miljötänket med från början när de bygger nytt, till skillnad från resmål med äldre hotellutbud där miljöanpassning kräver nya investeringar, säger Fritidsresors Sverigechef Bassam el-Mattar.
Förklaringen till det ”turkiska turistundret” är den strategiska satsning som landet gjort det med nya moderna hotellkoncept. Samtidigt har konkurrerande resmål som Grekland och Spanien kämpat med höjda kostnadsnivåer och inte förnyat sitt hotellutbud på samma vis, vilket gett Turkiet konkurrensfördelar. Kemal Yamanlar, Norcenchef på Nazar, som specialiserat sig på lyxiga all inclusivekoncept, kommenterar:
– Våra sämsta anläggningar i Turkiet är bättre än de bästa i sin genre i Grekland. Och i Spanien skulle en liknande resort kosta en förmögenhet.
– Våra sämsta anläggningar i Turkiet är bättre än de bästa i sin genre i Grekland. Och i Spanien skulle en liknande resort kosta en förmögenhet.
Fotnot: Vings charterkartläggning avser avresor 1 april – 30 september från svenska flygplatser och omfattar inte reguljära flyglinjer. Alla flygplanstyper och stolkapacitet per flygserie hos alla aktörer registreras, sedan multipliceras detta med antalet avgångar under perioden.
Läs mer om resetrenderna och turistutvecklingen i Medelhavet och Sydeuropa i Travel News julinummer som utkommer i veckan. Några av artiklarna kan även läsas på webben: ”Medelhavets väg ur turistkrisen” och ”83 direktlinjer till Medelhavet”.