För fyra år sedan var Turkiet ett av de riktigt stora resmålen vid Medelhavet, hos vissa arrangörer till och det allra största. Sedan drabbades landet av politiska oroligheter och terrorattacker med stora ras för den internationella turismen som följd. Även svenskarna valde andra resmål. Sommaren 2012 var Turkiet det populäraste sommarresmålet i Tickets bokningsstatistik, fyra år senare hamnade landet på sjunde plats. Inför årets sommar drog charterarrangörerna därför ner kapaciteten kraftigt vilket fick till följd att de tidiga bokningarna minskade ytterligare.
Det dåliga sommarvädret på hemmaplan fyllde dock snabbt hotellen på populära resmål som Grekland, Spanien och Kroatien. Detta ledde till att allt fler svenskar till slut även valde Turkiet. Apollo, Ving och TUI sålde slut på sina Turkietresor och den senare adderade till och med ytterligare kapacitet under sommaren.
Och när vi nu blickar fram mot sommaren 2018 ser arrangörerna att Turkiet är på väg tillbaka.
– Trenden har vänt. Efter en lång nedgång går det nu upp igen. Vi har ökat kapaciteten till Turkiet med 30 procent jämfört med i fjol och försäljningen är just nu tre gånger bättre än vid motsvarande period i fjol. Men det är fortfarande lång väg upp till de forna nivåerna, säger Nikolai Johnsen, pressansvarig TUI Sverige.
Trendbrottet märks även hos Ving.
– Vi la nyligen upp ny flygkapacitet till Turkiet för nästa sommar. Det blir ytterligare ett flyg till Antalya på söndagar vilket innebär att vi ökar volymen med 22 procent jämfört med i fjol. Samtidigt har antalet inbokade kunder ökat med 275 procent just nu, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving, och fortsätter:
– Sedan ska man inte glömma att vi fortfarande bara har ungefär en tredjedel av den Turkietvolym vi hade under glansdagarna. Turkiet var vår allra största destination 2013 då vi hade fler än 100 000 resor till landet.
Hur stor del av er Turkietvolym är såld i dagsläget?
– Vi har idag sålt tio procent av sommarvolymen för Turkiet vilket är bra.