Representanter för Thomas Cook i Storbritannien sa under torsdagen att företaget inte såg några tecken på att den ekonomiska nedgången påverkar kundernas reseplånbok. Bokningar inför vintern och nästa års sommarsäsong slår redan nu tidigare års resultat.
– Semester är ett måste för kunderna. Vår erfarenhet är att människor skär ner på mycket annat innan de skär när på semestern, säger Manny Fontenla-Novoa, vd för Thomas Cook till The Guardian.
Den starka euron har gjort att europeiska resemål så som Spanien och Grekland minskat i popularitet. I deras ställe kommer Egypten och Turkiet på stark frammarsch. Sommarens bokningar till dessa länder ökade hos Thomas Cook med 15 procent jämfört med tidigare år. Bokningar inför vinterns semester till Egypten har hittills ökat med 25 procent, medan Turkiet ligger 13 procent plus från förra året.
– Det finns en verklig tillväxt i Turkiet och Egypten, och det kommer att fortsätta att växa än mer i popularitet nästa år, säger Manny Fontenla-Novoa.
Thomas Cook har tidigare dragit ner på sitt reseutbud, vilket medfört att antal osålda resor minskat. Kapaciteten har hittills reducerats med 7 procent och det finns utrymme att skära ner 15 procent till om det skulle bli nödvändigt.
På grund av de höga oljekostnaderna har företaget ökat priserna inför nästa sommar med 8 procent.