Det är 10 procent högre än förra årets underliggande rörelseresultat på 398 miljoner pund. Peter Long, vd på TUI Travel, säger att den förväntade ökade vinsten beror på kapacitetsnedskärningar, sparande och högre priser. Kapaciteten i Storbritannien har skurits ned med 17 procent och det genomsnittliga försäljningspriset har ökat med 9 procent.
Att TUI Travel väntas gå med helårsvinst trots en tidigare rapporterad tung halvårsförlust beror på att de stora inkomsterna för resebolag kommer först under det viktiga sommarhalvåret.
– Folk är fortfarande lite oroliga över att bli varslade så det är sena bokningar. Men det finns ändå en vilja att lägga sina pengar på en så betydande sak som en semester, säger Peter Long.
Att TUI Travel väntas gå med helårsvinst trots en tidigare rapporterad tung halvårsförlust beror på att de stora inkomsterna för resebolag kommer först under det viktiga sommarhalvåret.
– Folk är fortfarande lite oroliga över att bli varslade så det är sena bokningar. Men det finns ändå en vilja att lägga sina pengar på en så betydande sak som en semester, säger Peter Long.