Däremot har brittiska MyTravelkoncernen halkat ner till en tredjeplats och passerats av Thomas Cook. Det visar den tyska branschtidningen FVW:s årliga analys av de 150 största researrangörerna.
Det är en dyster bild som tonar fram. Den sammanlagda försäljningen hos de tio största resekoncernerna minskade med 5 procent under 2002 – en nedgång som fortsatte även under årets första fyra månader oavsett var i Europa företagen verkar.
Till detta kommer flera andra negativa trender som arrangörerna måste hantera. Fritidsresenärer över hela Europa bokar sina semesterresor senare än någonsin, vilket försvårar kapacitetsplaneringen och pressar vinstmarginalerna.
I Tyskland, Europas största resemarknad, trycks reslusten tillbaka av den ekonomiska stagnationen och rekordhög arbetslöshet. Där spår experter en 5-10 procentig nedgång på marknaden för arrangerade resor under 2003. Men en av de största omedelbara utmaningarna för de europeiska charterjättarna är att möta lågprisflygets dramatiska tillväxt.
Möjligheten att skapa sin egen resa genom att boka flyg och boende via internet lockar också allt fler resenärer.
Denna trend har hittills slagit hårdast mot charterflygbolagen i Storbritannien, som inledningsvis svarat med att erbjuda mer seat-only-försäljning.
Men exempelvis har MyTravel lanserat ett eget lågprisflygbolag, i Tyskland har TUI startat lågpriskonceptet Hapag-Lloyd Express, men överlag verkar de tyska charterflygbolagen inte lika skakade över lågprisflyghotet.
Anledningen är att tyskt charterflyg är utspritt över många flygplatser med dagliga avgångar till större semesterdestinationer.
KATARINA ERIKSSON
Fotnot: För första gången rankas arrangörerna efter sina totala turismintäkter ( t ex resebyråverksamhet) och inte bara intäkter för arrangörsverksamheten.