Vid årsskiftet började Max Boldt som affärsutvecklingschef på TUI Marine i Norden. Med bakgrund från bland annat Princess Cruises, Carnival Cruise Lines och Hurtigruten ska han och hans två kolleger Carlo Vercelli och Maria Arvidsson få svenskarna att upptäcka tjusningen med att semestra på båt. Men det är inte kryssningsfartyg som gäller, utan båtar som mer är att jämställa med fritidsbåtar.
– Det jag märkte när jag jobbade inom kryssningsvärlden var den totala okunskapen bland svenskar generellt om allt som inte är charter, säger Max Boldt.
Han tror att allt fler internationella aktörer nu vänder sig mot den nordiska marknaden, vilket kommer att ge hela sektorn ett uppsving, med fler produkter och ett större intresse för det sättet att resa.
Och enligt honom har TUI Marines tyska försäljningskontor sett en ökande försäljning från Norden av deras produkter inom Le Boat, Sunsail och The Moorings.
Le Boat tror han är en nyhet även för många i resebranschen. Det man erbjuder är att hyra sin egen kanalbåt och köra runt på Europas kanaler, floder och sjöar. Verksamheten finns i Frankrike, Nederländerna, Belgien, Tyskland, Italien, England, Skottland och Irland, med över 50 baser och 1 000 båtar.
– Det här något för den som aldrig har kört båt förut. Det är en massmarknadsprodukt och vi säljer på vad folk vill upptäcka.
Resenären kan hyra från tre dagar och uppåt. De största båtarna tar tolv personer, priset varierar efter bland annat storlek och standard på båt. Man bestämmer själv var man vill hämta och lämna båten.
– Jag menar att det här passar dagens resenär väldigt bra. Det är inte i stora grupper utan småskaligt, du bestämmer själv vad du vill upptäcka.
Vid sidan av Le Boat ska Max Boldt sälja Sunsail och The Moorings. Sunsail är segelbåtar och framför allt en produkt för den vane seglaren. The Moorings erbjuder segelbåtar och motorbåtar och är mer en produkt för den som inte är lika båtvan, där många resenärer väljer att hyra även en skeppare och en kock.
Nu håller man på och bygger upp svenska sajter med svenska onlinebokningsmotorer för de tre varumärkena. Fokus det första halvåret är Sverige, sedan även Norge, Finland, Danmark och Island. Målet är att omsättningen ska trefaldigas på tre år.
Organisatoriskt sorterar Max Boldt under TUI och är anställd av My Planet, som också ställer verksamhetens resegarantier.
Le Boat, Sunsail, The Moorings och My Planet ingår alla i Specialist Holidays Group, SHG, som är ett helägt dotterbolag till TUI Group. Det är i SHG som TUI samlar sina nischarrangörer.
2 kommentarer