Annons:

Tui överväger avyttringar – aktien rasar i London

Researrangören Tui faller över 7 procent på Londonbörsen efter att bolaget meddelat att man överväger avyttringar av verksamhet eller en nyemission som en följd skulderna som uppstått i coronakrisen, skriver TT.

Bolaget redovisar en rörelseförlust på 1,1 miljarder euro, drygt 11 miljarder kronor, för det andra kvartalet och omsättningen rasade med 98,5 procent till 72 miljoner euro.

TUI har nyligen säkrat ett nytt likviditetslån från Tysklands regering, som hamnar ovanpå andra statliga lånepaket på sammanlagt 1,8 miljarder euro som TUI tagit emot sedan april.

Enligt TUI kommer det dröja till 2022 innan resandet är tillbaka i någon form av nytt normaltillstånd.

Bokningsläget i sommar ligger enligt Joussen ungefär 81 procent lägre i år jämfört med i fjol och läget är känsligt, inte minst sedan brittiska resor till Spanien åkt på ett bakslag till följd av nya brittiska karantänsregler.

I maj flaggade TUI för en personalnedskärning på 8.000 anställda och att man siktar på att dra ned kostnaderna med 300 miljoner euro per år.

TUI har enligt sin svenska webbsida cirka 1.600 anställda i Norden och 76.000 anställda globalt.

5 kommentarer

  1. Anonym: TUI mot konkurs? Eller vad händer?
  2. Nisse: Nyemission? Vem vill köpa in sig i det skuldberget? Här blir det att sälja av grejer, billigt... är nog enda möjligheten.
  3. Dan: TuiFly Nordic hänger löst. Bolaget är borta om 6 månader.
  4. Lena: Jag tror att Ving går i konkurs först sedan kommer TUI att göra det. Vem skulle tro att Apollo är var den enda kvar? Sjukt egentligen... apollo av alla.
  5. Harryboy: Lena, Apollo kommer klara sig så länge deras ägare vill hålla liv i de. REWE gruppen i Tyskland är en maktfaktor och kan omfördela vinster från sin enorma supermarket verksamhet som går som tåget. Om deras styrelse tappar tron på att detta är värt pengarna, så kommer de sluta med det. Än så länge verkar de dock tro på det. Men det kommer bli ändringar hos Apollo med. Charterns affärsmodell är nog slut. Riskerna är allt för stora. Vad om det kommer en påföljande pandemi? Nej, här kommer det bli ändringar. Man kan inte driva verksamheter baserad på egna flygbolag där affärsmodellen är 100% beläggning på sina flyg, och äga hela värdekedjan själv.... Ingen vill låna ut pengar till detta framöver. De moderna nya resebolagen har framtiden för sid, de som jobbar med all flygbolag och kan kombinera olika flygbolag på ut-och hemresa, som ger kunderna flexibilitet när det gäller antalet resdagar, och då oftast till lägre priser en vad charterns affärsmodell erbjuder. Duktiga teknologibolag med med overhead kostnader som är en tiondel av vad dessa traditionella charterbolag har. Och som klarar leverera i princip det samma utan fördyrande koncept. De är även populära i leverantörsledet, där de sprider ut sin business på många hotell, och skickar inte alla kunder till "egna hotell". Kunderna bestämmer helt enkelt själva. Det tror jag är framtiden i den nya världen vi lever i.