Annons:

Tufft läge för Islandsarrangörer – men ljusningen syntes i juni

Efter två tuffa månader med stora intäktsbortfall och uppsägningar ser Islandsarrangörerna vissa tecken på vändning. Men situationen beskrivs fortfarande som katastrofal.

– Under april och maj förlorade vi runt 10 miljoner eller cirka 20 procent av årsomsättningen i Sverige. Vi klarar oss tack vare kraftiga sparåtgärder och har sagt upp fyra personer. I juni har läget nästan gått tillbaka till det normala, säger Benedikt Kristinsson, vd för Vulkanresor.
 
För Islandias vd Asta Arn-thorsdottir är vulkanutbrott inget nytt, hon var i branschen även vid Vatnajökulls utbrott 1996 och Heklas år 2000.
– Precis som efter tidigare vulkanutbrott fick vi inga bokningar alls i maj och tappade 2–3 miljoner kronor i intäkter på två månader. Därför har vi fått säga upp en person. 
Positivt är dock att arrangören hade ett relativt bra bokningsläge före vulkanutbrottet och att få avbokningar gjorts. 
 
– Av erfarenhet vet jag att bokningarna kommer tillbaka, men det tar knappast fart förrän till vintern då nästa års sommarresor ska bokas. 
 
På Iceland Explorer blev omsättningen för april–maj i år 1,5 miljoner jämfört med 4 miljoner i fjol. Dock har ingen personal sagts upp och juni var till och med bättre än samma månad i fjol.
– Främst är det på gruppsidan vi sett en ökning. Jag tror absolut att hösten kan bli bra om inget oförutsätt händer, säger vd Jon Tormodsson.
 
Han tycker att skrämselpropaganda i svenska medier har bidragit till den kraftiga nedgången i Sverige.
-Våra leverantörer säger att Sverige och Danmark drabbats värst. Den tyska marknaden har däremot ökat så mycket att man fått sätta in extra flyg för att fylla behovet.
 
Icelandair ser samma trend och menar att den negativa och onyanserade mediebevakningen i Sverige lett till långsammare bokningsingång än i andra länder.
– Trots ett tufft halvår ligger bokningarna i juni, juli och augusti över samma period förra året. Vårt beslut att köra två extra flyg i veckan från Stockholm fram till och med oktober, som togs före askmolnet, ligger därför kvar.
FAKTA: Island satsar 40 miljoner
Island vill använda den mediala uppmärksamheten till att locka fler turister till ön. 40 miljoner satsas på en stor pr-kampanj som heter Inspired by Iceland.
– Utbrottet med vulkanen Eyjafjallajökull är den största pr som vi har haft, säger Einar Bollason, chef för Ishestar Travel.
 
Pengarna satsas på allt från annonser, journalistresor och event till sociala medier som Facebook och Twitter. Bakom kampanjen ligger bland andra den isländska regeringen, staden Reykavik City, Islands Turistråd samt den isländska resebranschorganisationen, där 70 företag är involverade i detta projekt. Fokus ligger på åtta länder, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, USA, Holland, Storbritannien och Frankrike.

Kommentarer är stängda.