FART I KINA IGEN
Under 2010 har resandet till Kina tagit fart igen efter två svåra år. Nedgången började redan 2008 efter OS i Peking och fick Kinaarrangörerna att blöda ymnigt. I fjol fortsatte de tuffa tiderna för Kinaspecialisterna, som tappade mer än en tredjedel av omsättningen. Genom att anpassa kostymen och säga upp personal har de dock förbättrat resultaten avsevärt. Lotus Travel hamnade på nummer tre på topplistan ”största omsättningsminskning” med en nedgång på 63 procent. Tack vare kraftigt besparingspaket och en minskning av antalet anställda med 15 personer lyckades företaget förbättra resultatet med 8,4 miljoner till –165 000.
AFRIKA PÅ GÅNG
I fjol tappade Afrikaarrangörerna mindre än många övriga långresearrangörer, minus 16 procent. Syd-afrikaresor ökade till och med omsättningen med 8 procent och hade trots ett resultatfall en vinstmarginal på hela 16 procent. Även Jambo Tours ökade omsättningen, med 5 procent.
I år syns en tydlig uppgång på Afrika. Resebyrån Ticket såg i början av oktober 45-procentig ökning av bokningarna jämfört med i fjol. Främst är det Egypten och Kap Verde som ökat, men även klassiker som Gambia lockar fler svenskar. Fotbolls-VM har inte haft någon större effekt på resandet till Sydafrika som ökade med 5 procent.
SPORTARRANGÖRERNA SAKNADE OS
2009 var det inga olympiska spel och inte heller VM i fotboll. Det påverkade sportresearrangörerna som tappade 13 procent av sin omsättning i fjol.
– Vi visste redan innan året började att det skulle bli tuffare på grund av färre stora arrangemang. Biljetter till engelsk fotboll tjänar man inga pengar på. Men även lågkonjunkturen har gjort sitt till, säger Johan Björk, vd och ägare av Björk & Boström.
Björk & Boström tappade 47 procent av omsättningen och försämrade vinsten med drygt 9 miljoner till 154 000 kronor. Steve Perryman tappade 23 procent av omsättningen och 2,3 miljoner av vinsten. Men helt nattsvart var det inte för sportarrangörerna. Både Spring Time Resor och Here We Go Sport in Sweden ökade såväl omsättning som resultat.
STOR NEDGÅNG FÖR LYXRESOR
Att lyxresesegmentet påverkas i en lågkonjunktur är knappast något konstigt. Select Travel föll 21 procent och försämrade resultatet med 11,8 miljoner kronor till en förlust närmare 5 miljoner. Lime Travel tappade 10 procent, men lyckades ändå öka vinsten med 856 000 kronor tack vare kostnadsbesparingar och minskning av personalstyrkan från tolv till åtta personer.
GOLFRESOR INTE SÅ POPULÄRA
Att resa på golfresa var inte lika populärt under 2009. Arran-görerna som specialiserat sig på golfresor tappade 25 procent av omsättningen till samman-
lagt 300 miljoner kronor. Största golfarrangören Golf Plaisir tappade 28 procent av omsättningen, minskade antalet anställda med tre och lyckades trots krisen öka vinsten med 300 000.
KALLARE FÖR VINTERSPORTARRANGÖRERNA
Även vintersportarrangörerna kände av snålblåsten till följd av konjunkturen och den svaga svenska kronan i fjol. Totalt minskade arrangörernas omsättning med 22 procent.
Marknadsledaren STS Alpresor gick motsatt väg och ökade omsättningen med 3,3 procent, men samtidigt föll resultatet med 8 miljoner till 13 miljoner.
– Vi lyckades behålla omsättningen, men ökade kostnaderna på grund av att vi satsade mer pengar på marknadsföring för att behålla kunderna och att vi valde att gå in i Danmark, säger Peter Johnson, vd STS Alpresor.
Langley Travel tappade 2,6 procent av omsättningen, resultatet föll med 1,7 miljoner till 2,7 miljoner kronor.