Tripadvisor räknas i dag som världens största resesajt med 30 nationella sajter på 21 språk. Men i Sverige är sajten inte lika dominerande som exempelvis Storbritannien och USA. Tripadvisor.se har cirka 177 000 besökare per månad. I topp i Sverige ligger bland andra Fritidsresor, Ving, Reseguiden och SJ. Det är mot denna topp-5 som Tripadvisor siktar.
– Vi har haft för dålig kunskap om hur skandinaver agerar på nätet. Det ska vi lära oss och då kommer vi att kunna att växa kraftigt.
I Tripadvisors databas finns i dag recensioner för 450 000 hotell, 90 000 attraktioner och 560 000 restauranger samt 5 miljoner fotografier. Hotell är fortfarande den största trafikdrivaren, 35 procent av trafiken rör hotellrecensioner, men det finns ett växande intresse för att söka destinationsrecensioner.
– 30 procent av våra besökare letar inspiration till sina resor på Tripadvisor. Det finns dem som väljer resmål efter recensionerna hos oss. Det är målet för oss att resenärer ska planera hela sin resa hos oss, säger Thomas Bangert.
I Storbritannien har det stormat runt Tripadvisor. En brittisk hotellägare har stämt bolaget för dåliga recensioner som lämnats om hotellet. Strax efter TN:s intervju med Thomas Bangert inför Tripadvisor en särskild kundsupport för hotellägare som känner att de blivit ärekränkta av alltför kritiska recensioner – ett motdrag för att blidka upprörda hotellägare.
– Eftersom vi är så stora och har så stort inflytande får vi räkna med att bli kritiserade – och det tar vi på allvar.
– Vi har haft för dålig kunskap om hur skandinaver agerar på nätet. Det ska vi lära oss och då kommer vi att kunna att växa kraftigt.
I Tripadvisors databas finns i dag recensioner för 450 000 hotell, 90 000 attraktioner och 560 000 restauranger samt 5 miljoner fotografier. Hotell är fortfarande den största trafikdrivaren, 35 procent av trafiken rör hotellrecensioner, men det finns ett växande intresse för att söka destinationsrecensioner.
– 30 procent av våra besökare letar inspiration till sina resor på Tripadvisor. Det finns dem som väljer resmål efter recensionerna hos oss. Det är målet för oss att resenärer ska planera hela sin resa hos oss, säger Thomas Bangert.
I Storbritannien har det stormat runt Tripadvisor. En brittisk hotellägare har stämt bolaget för dåliga recensioner som lämnats om hotellet. Strax efter TN:s intervju med Thomas Bangert inför Tripadvisor en särskild kundsupport för hotellägare som känner att de blivit ärekränkta av alltför kritiska recensioner – ett motdrag för att blidka upprörda hotellägare.
– Eftersom vi är så stora och har så stort inflytande får vi räkna med att bli kritiserade – och det tar vi på allvar.