Annons:

Travel News chefredaktör analyserar TUI:s reklamsamarbete med Iza och Elle

“Min första reaktion är att TUI tar en stor risk att anställa två små barn som reklampelare.”

Vi lever mitt i den digitala revolutionen. Den har pågått i drygt tjugo år och den har ändrat förutsättningarna för vad det är att vara människa radikalt. Detta blev än en gång uppenbart för mig när jag var på Kuba i höstas. Att surfa via mobilen i Fidels land var sjukt dyrt och vi hittade uselt wifi endast några minuter per dygn. Att gå från att hela tiden ha koll på det mesta till att nästan aldrig få koll på något var en jobbig upplevelse.

Samtidigt nyttigt.

Att glo i mobilen var sjätte minut som många av oss gör från det att vi vaknar tills att vi somnar är inte bra. Vår förmåga att fokusera på en enda sak urholkas om vi hela tiden längtar efter att kolla in Insta, Fejjan och musical.ly.

Att den senaste appen överhuvudtaget existerade var en överraskning för mig fram tills i torsdags när researrangören TUI skickade ut ett pressmeddelande och berättade att de nu kontrakterat Iza och Elle för ett digitalt reklamsamarbete. Enligt TUI har de två tvillingarna 3,5 miljoner följare på den nya appen. Totalt har appen 60 miljoner användare.

Under sportlovsveckan gjorde de två tvillingarna reklam för TUI genom att simultandansa på en strand på Kap Verde.

Jag har tittat på några filmer med Iza och Elle och det är tämligen absurt att veta deras simultana rörelser på en strand mitt i Atlanten lockar miljontals följare. Det är inte första gången som de två elvaåringarna gör reklam. Enligt deras manager (och mamma) tycker alla att det är “kul”.

Min första reaktion är att TUI tar en stor risk att anställa två små barn som reklampelare. Jag menar, tänk om barnen inte vill arbeta och blir ovän med sin manager (och mamma). Jag har barn i samma ålder och det är ofta som mina planer och barnens idéer slutar med slagsmål och bråk.  

Min andra reaktion är det är klart att Iza och Elle ska få dansa och ha det kul om de vill. Om TUI vill betala bra och 3,5 miljoner människor vill titta på. Vem är då jag att säga att bikinin som Elle och Iza uppträder i inte känns som ett barnplagg? Jag lägger själv ut bilder på mina barn i sociala medier och det händer att vi går på premiär och blir fotograferade på röda mattan. Detta händer förstås alldeles för sällan, men det har hänt.

Jag utnyttjar också mina barn för att få likes i sociala medier.

Att Izas och Elles manager och mamma Stina Cryssanthander gör samma sak och dessutom tjänar en rejäl hacka på detta är väl bara att gratulera.

Eller?

Det jobbiga med den digitala revolutionen är att det finns inget facit.

När den sexuella revolutionen inträffade på 1900-talet hade sextiotalisternas föräldrar trots allt haft sex några gånger. Den sexuella revolutionen innebar att människor gick från att ha några få sexpartners under sin livstid till att ha fler än tio.

I den digitala revolutionen är barn och vuxna lika villrådiga. Både barn och vuxna glor ner i mobilen var sjätte minut. Hur ska jag kunna säga till mina barn att det är mindre skärmtid som gäller samtidigt som jag själv glor ner i mobilen?

TUI:s kommunikationsavdelning har i alla fall förstått att tar man ingen risk så händer det ingenting.

Det är modigt.

2 kommentarer

  1. Anonym: Nja, eller ett desperat sätt att fånga nya unga kunder.... Jag har två tjejer själv, där den ena har blivit 14.... och där är inte musical.ly längre så poppis. Det är yngre barn detta slår hos. Så frågan är vad TUI ser i att vända sig mot denna åldersgrupp? Ett sätt att fånga upp barn efter Bamseålderns slut, där de är oerhört stärka? Och få de att tjata på sina föräldrar? Bikinidansande småtjejer? Har ej heller, enligt min egen lilla research, kunnat se att killar är intresserad av denna app heller, förutom att kolla på dansande bikinitjejer. Det är väldigt få killar som använder appen aktivt själv. Det hade varit intressant att höra hur TUI här tänkte kring detta och om de har någon statistik över de som följer dessa tjejer och tanken bak att vända sig till denna målgrupp. Men det är jag tveksam på att vi får av TUI....
    • Josefin: Oj jag håller inte med "anonym" alls. Dels använder t.ex. mina söner och deras vänner Musically väldigt frekvent - inte en bikinibrud så långt ögat når där. Och att rikta sig till olika målgrupper ELLER använda sig av nya kanaler samt dagens så populära influencers kan väl knappast ses som "desperat"? Det är väl mer the sign of our time. (Vill TUI i slutändan sälja mer? Alldeles säkert. Liksom Ving som lockar med Lollo & Bernie, Kolmården som frontar Bamse, Stinsen som bjuder dit Samir & Viktor och en miljard andra företag. Knappast något nytt att försöka locka barnfamiljer. Det här är bara ett nytt grepp.)