Annons:

Sam Weihagen: ”Det är onödigt att TUI läckt uppgifter om oss”

I onsdags presenterade Thomas Cooks t f koncernchef Sam Weihagens charterjättens kvartalsresultat. Travel News fick en telefonintervju om resultatet, svarta rubriker i brittisk media och konkurrenter som läcker information.

–    Det känns onödigt att TUI läckt uppgifter om oss som skadar branschen. Jag har en dialog med Johan Lundgren, men det är nog inte han som är den drivande i kampanjen.

Som TN rapporterade i går ökade krisdrabbade Thomas Cooks kvartalsförlust från 37 till 91 miljoner pund för perioden oktober-december. Men ändå var reaktionerna relativt positiva i brittisk media och börsanalytiker, eftersom bokningsläget till och med januaris slut inför sommaren var betydligt bättre än förväntat. På den skakiga brittiska marknaden var antalet sommarbokningar 9 procent lägre än förra året. Det var en betydligt mindre minskning än uppgifterna som Financial Times presenterade för några veckor sedan, där bokningsraset under januari uppgavs till 33 procent.

–          Det var länge sedan media och aktieägarna var så snälla mot oss som i går vid bolagsstämman då vi även släppte kvartalsrapporten. I höstas, i samband med den akuta skuldkrisen, blev vi ju hårt åtgångna. Men allt handlar ju om förväntningar. Nu levererade vi ju lite bättre än vad marknaden trott, eftersom uppgifterna om en bokningsminskning på 33 procent visade sig vara 9 procent, och där vi ökar våra snittpriser.

När Financial Times publicerade uppgifterna om att sommarbokningarna i januari rasat med 33 procent gick du ut i en ilsken mottack i The Sun där du menade att konkurrenter läckte uppgifter för att skada er. Men du förnekade aldrig själva siffrorna?

–          Nej, men med statistik kan du visa vad du vill, och de där siffrorna visade inte hela bilden. En anledning till att vi säljer färre resor i Storbritannien inför nästa sommar är att vi förra året hade strategin att öka volymer och bygga marknadsandelar. Men problemet var att vi inte fick in några pengar för att priserna var för låga. I år har vi lägre volymer, men får bättre betalt.

Var du så arg som det framstod i The Sun?

–          Ja, jag tycker det var onödigt att TUI läcker uppgifter. För det är de som läcker, även om jag inte har bevis för det. De talar hela tiden också om att det är bättre och säkrare att folk bokar hos dem än oss. Det är tråkigt för det skadar hela branschen.

Har du pratat med Johan Lundgren, TUI:s vice koncernchef, om det här?

–          Vi har en dialog. Men det är nog inte Johan som är drivande i den här kampanjen utan hans chef Peter Long, som har en långvarig dålig relation med Thomas Cook och tidigare MyTravel.

Nordenverksamheten ökade volymerna med 10 procent inför vintern, men fick sälja resorna till 5 procent lägre snittpriser, var det ett misstag på satsa så offensivt?

–          Det var naturligt efter förra vinterns framgångar att man vill sälja lite till nästa vinter. Och det började bra, men i augusti och september stannade vinterförsäljningen av. Vi justerade en del kapacitet, men då är man ändå ganska låst. Då gäller det bara sälja ut det man har och minimera förlusterna.

Hur ser sommarförsäljningen för Norden och Sverige ut?

–          Det är en svagare bokningsingång än förväntat. Vi är särskilt konfunderade över den svaga svenska bokningsingången. De makroekonomiska nyckeltalen talar egentligen inte för att det ska vara en sådan försiktighet i marknaden. Men vi avvaktar någon månad till när det gäller kapacitetsförändringar. Den här veckan har vi sålt lika många resor i Sverige som samma vecka förra året, så vem vet, det kanske vänder nu!

Hur länge blir du kvar som t f koncernchef på Thomas Cook?

– Den nya styrelseordförande som tillträdde i december har inlett rekryteringsprocessen och det är jag väldigt glad för. Han säger att han ska presentera en kandidat i slutet på mars. Blir det en intern kandidat kan jag sluta relativt snart, blir det en extern blir det senare till hösten.

Är det här ditt tuffast uppdrag inom alla år inom chartern?

– Ja, absolut. Det finns många kulturer inom Thomas Cook och det kreeras mycket spänningar mellan enheter när det går dåligt. Och när det går dåligt, tenderar även saker som i vanliga fall går bra utan att man behöver tänka på det plötsligt också att gå dåligt. Men det är väl som i lumpen, efteråt kommer jag bara att minnas de roliga sakerna.

Kommentarer är stängda.

Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025