55 procent av de svenskar som reser utomlands regelbundet tänker inte på klimatutsläpp under resan. Av dessa uppger 32 procent att de är mer medvetna hemma istället, till exempel genom att sopsortera, välja kollektivtrafik framför bil och minska köttkonsumtionen. Resterande del, 23 procent, tänker inte på klimatutsläpp alls.
35 procent av de svenska resenärerna uppger dock att de tänker på klimatet. Av dessa är det dock bara 18 procent som väljer att semestra inrikes eller i näraliggande länder för att undvika flyget. Det vanligaste sättet att tänka på klimatet under en utlandsresa är istället att tänka klimatsmart kring hotellvistelsen. Detta görs främst genom att använda handdukarna länge och inte ha AC:n på mer än nödvändigt, vilket 57 procent av de som tänker på klimatet under en utlandsresa gör. 20 procent väljer bort bilen på resmålet och satsar istället på mer miljövänliga transportsätt med lokal kollektivtrafik.
Män är betydligt mindre benägna än kvinnor att tänka på klimatutsläpp, varken hemma eller under en utlandsresa. 32 procent av de manliga utlandsresenärerna tänker sällan på klimatutsläpp, medan motsvarande siffra för kvinnor är 13 procent. Det är också signifikanta skillnader mellan olika åldersgrupper. De yngre resenärerna i åldern 18-30 är mest benägna att tänka klimatsmart hemma, men dock inte under själva resan (41 procent). Motsvarande siffra bland äldre resenärer i åldern 66-79 är endast 27 procent.
Källa: Tickets Sifoundersökning, genomförd den 8-19 februari 2018. Riksrepresentativt urval.
Denna bild förstärks av en undersökning av KLM:s årliga skandinaviska hållbarhetsundersökning.
Svenskarna är villiga att betala extra för en ”grönare flygbiljett” men får generellt sett inte dåligt klimatsamvete när de bokar flygresa. Nio av tio svenskar tycker nationella och internationella flygresor är nödvändiga, även om det påverkar miljön, enligt ett pressmeddelande.
För andra året i rad har KLM tillsammans med Ipsos genomfört en omfattande undersökning om hur skandinaver ser på flygets miljö- och klimatpåverkan.
Nio av tio svenskar svarar att de ser tillgången av nationella och internationella flygresor, även om det påverkar miljön, som nödvändigt. Vidare svarar nästan hälften (47 procent) av svenskarna att de inte får dåligt samvete vid bokning av flygbiljett och 62 procent kommer inte att ändra sina flygvanor trots kännedom om klimatpåverkan.
Trenden visar dock på att svenskarna skuldbelägger sig själva mer i anslutning till biljettbokning än året innan. 40 procent svarar att de någon gång fått dåligt samvete för den klimatpåverkan som flygresor har – en ökning med 2 procent från 2016.
– Vi ser att flygresenärer idag ställer generellt högre krav på att resa med flygbolag vars klimatarbete genomsyrar hela flygupplevelsen. Från ekologisk mat på planet till klimatsmart servicehantering före och efter flygresan. Samtliga aspekter i resandet är viktiga och bör genomgå en ”grön förändring” – något KLM arbetar aktivt med, säger Paul Terstegge, Nordenchef för Air France och KLM.
Av undersökningen framgår även att svenskarna anser att flygplanstillverkarna och politiker på europeisk och nationell nivå bär störst ansvar för flygbranschens klimatutveckling. I Sverige svarar 31 procent av resenärerna att flygplanstillverkarna bär huvudansvaret och nästan en fjärdedel svarar politiker på europeisk och nationell nivå. Endast 13 procent svarar flygbolagen och 10 procent tycker att resenärerna själva bär ansvaret.
4 kommentarer