Annons:

Succé och granskning för MyTravel

Charterbokningar för 1 miljon kronor om dagen kunde nätsatsningen MyTravel räkna in, nästan en månad efter medielanseringen i december.- Tekniskt har det fungerat över förväntan och vi har fått stor positiv respons från kunderna, säger Pär Kjellin, chef för distributionsutveckling för Norden, Polen och Holland på MyTravel-gruppen, f d SLG.

Reklamfilmen med resechefer i fullt slagsmål har lockat 16 000 – 17 000 unika besökare per dag in på sajten, där MyTravel-gruppen samlat sina sex varumärken Ving, Always, Spies, Bridge, Trivsel och Globetrotter. ( Den första publicerade besökssiffran på 112 000 besökare första lanseringsdagen var felaktig och berodde på ett mätfel i systemet).
Tv-reklamen granskas också av Konsumentverket sedan den anmälts för att vara vilseledande, då det inte framgår tillräckligt tydligt att det bara är MyTravel-gruppens arrangörer som marknadsförs.
– Men vi gör ingen som helst hemlighet av vårt ägarintresse. På sajten framgår väldigt tydligt vilka arrangörer som är representerade, säger Kjellin.
De mest besökta delarna på sajten har varit prisjämförelserna och resmålsguiderna, som skrivs av 60 frilansande journalister.
55 procent av resebokningarna sker elektroniskt och 45 procent via callcentret.
– För vår del spelar det ingen roll vilket man väljer. En del söker först all information på nätet och ringer sedan och bokar. Andra ringer först och gör sedan bokningen på nätet, säger Pär Kjellin.
De två svenska MyTravel-butikerna öppnade i slutet på januari i Stockholm och Göteborg.
När skyltas den första Ving-butiken om till MyTravel?
– Jag vet att det spekuleras i branschen och visst är tänkbart scenario, men det beror ju bland annat på hur MyTravel tas emot av kunderna. Och främst är det en fråga för den svenska organisationen.
Katarina Eriksson
fakta MYTRAVEL

MyTravel startade som ett gemensamt e-handelsprojekt inom Airtours-koncernen 2000, men utvecklades till en genomgripande distributionsstrategi som integrerar internet-, telefon- och butiksförsäljning.
Det har också lett till beslutet att byta namn på hela koncernen till MyTravel.
Sedan 27 november heter SLG MyTravel Northern Europe eller till vardags MyTravel-gruppen. Flygbolaget Premiar döps om till MyTravel Airways.
Sajten har lanserats i Sverige, USA, Storbritannien – och sedan januari i Danmark. Norge står på tur i augusti.

Kommentarer är stängda.