Sportresearrangören Steve Perryman Travel går igenom ett stålbad för att få ordning på lönsamheten. Tio anställda har fått gå när grupp- och konferensenheten läggs ner liksom kontoren i Östersund och Lund.
– Hela sportresesegmentet har förändrats i grunden och vi strävar efter en annan affärsmodell med bland annat en one-stop-shop-lösning för resebyråer som sätter ihop sportresor för sina kunder, säger vd Stefan Kärrström.
Steve Perryman har gjort stora förluster 2012 och 2013, -4 respektive 7 miljoner kronor, vilket leder till kraftiga förändringar i verksamheten.
– Tiden för lönsamhet för färdigpaketerade sportresor för high end-kunder är förbi. Konkurrensen med onlinepaketering är stor, det är svårare att ta betalt och bolaget har haft en för splittrad produktflora och för höga kostnader.
Steve Perryman ska därför ”tillbaka till rötterna” och satsa på fotbollsresor, i första hand Premier League, och med tydligt onlinefokus. Nya systemstöd, bland annat genom MrOranges plattform, ska öka effektiviteten.
Den lanseras första kvartalet 2015. Målgruppen är direktkunder, men även resebyråer och arrangörer som plockar ihop sportresepaket.
– Den internationella sportbiljettsmarknaden är en djungel. Men vi har kunskap och ett väl uppbyggt seriöst nätverk som gör att de som handlar via oss kan känna sig trygga, säger Stefan Kärrström.
Målet är att resebyråer och eventbyråer enkelt via plattformen ska kunna plocka ihop även andra delar av ett resepaket, som landarrangemang, musikalbiljetter, hyrbilar (där Steve Perryman äger hyrbilsförmedlaren Holiday Wheels) och transfer, och på det viset öka sina intäkter för tilläggstjänster, ancillary revenues.
– Vi blir en broker’s broker, en trend som kommer alltmer i resebranschen.