Annons:

Starkt resultat trots vinstras för Thomas Cook

Thomas Cook Northern Europe, där Ving ingår, lyckades presentera det näst bästa resultatet någonsin för vintersäsongen.

Ändå minskade vinsten med 105 miljoner kronor till 342 miljoner kronor för den nordiska verksamheten. Vinstmarginalen föll från 7,3 procent till 5,3 procent.
Sam Weihagen, koncernchef för Thomas Cook Northern Europe är nöjd med resultatet, inte minst med tanke på lågkonjunkturen.
– Det som har påverkat vårt resultat negativt under vintern var de ökande flygkostnaderna, som slog igenom under vintern, och att vi inte fick lika mycket betalt för sista minuten-resorna som förra vintern, säger Sam Weihagen, koncernchef för Thomas Cook Northern Europe. 
När det gäller de ökande flygkostnaderna var det oljepriset som spökade i bakgrunden. När vinterns resor prissattes var oljepriset skyhögt och det spekulerades i nivåer på 200 dollar fatet. Sedan dess har oljepriset i stället dalat.  
– Vi köper alltid olja i förväg för att ha kontroll på kostnaderna, men med facit i hand hade det varit bättre att inte göra det. Våra sista minuten-kunder är priskänsliga och bryr sig inte om oljan kostar 100 eller 200 dollar fatet, säger Weihagen. 
Den svenska verksamheten stod för en fjärdedel av vinsttappet, 24 miljoner kronor från 142 till 118 miljoner kronor.  Vinstmarginalen dalade från 5,9 procent till 5,1 procent.
I höstas sa ni att ni inte märkt av någon nedgång för vinterns resor i Sverige. Resultattappet tyder på att så ändå var fallet?
– Visst har vi påverkats, men mer i februari-mars än i november och december. Och vi har haft störst påverkan i Danmark. Den svenska delen var inte så stor, säger Weihagen.
Men den svenska verksamheten står ju ändå för 25 procent av resultattappet?
– Resultatnedgången i Sverige hänför sig främst till longhaul, där Sverige har en stor andel. Det var också främst här vi såg en prispress på sista minuten. Isla de Margarita och Goa var de stora bovarna, medan Mexiko var jättebra och Thailand okej.

Kommentarer är stängda.