Apollo kommer att bita sig i svansen och kommer inte få fullprisbetalande kunder, säger spåman Lundgren. Samtidigt kastar han sig begärligt över denna anledning att ge Apollo skulden för överkapacitet i marknaden, av vilket följer sjunkande priser. Intressant.
Själv är jag en ganska beskedlig man. Jag behåller mina kommentarer kring konkurrenternas väl och ve för mig själv och min närmaste interna omgivning, något jag alltid har ansett vara en förnuftig linje. Men jag konstaterar att det blåser nya friska vindar och att den bibliska liknelsen om att se flisan i sin broders öga men inte bjälken i sitt eget fortfarande är högst dagsaktuell.
Spådomar bygger som regel antingen på ingående och professionella analyser eller också upprepas spådomen så länge och ofta att den till sist får giltighet. Den sista varianten är inte så mycket att göra åt, men jag kan hjälpa spåman Lundgren med några inlägg, så hans ingående analys av Apollos ekonomiska utveckling kan finjusteras ytterligare.
# Som redan är känt har Kuoni/Apollo reducerat sin egen flygkapacitet (Novair) på marknaden, från cirka 637 000 till 483 000 stolar. Det kan man lugnt säga är en viktig kapacitetsdrivande faktor.
# Kuoni/Apollo är inte i närheten av den totalkapacitet företaget hade för fyra-fem år sedan, det borde vara lätt för Lundgren att ta reda på.
# Vi är så här långt nöjda med isförsäljningen av vår produktion för 2005, både med hänsyn till bokningstakten och prisnivån, som ju är självklart är väl så viktig.
Jag kunde nämnt mycket mer, men låter det bero så här.
Faktum är att Kuoni/Apollo har haft en enastående utveckling de senaste åren, på alla fronter. Konsekvensen av detta är naturligtvis – med tanke den svaga totaltillväxten eller totalnedgången på marknaden att konkurrenterna märker Kuoni/Apollos närvaro på marknaden på ett helt annat sätt än förr. Tillsammans med tillväxten från andra arrangörer, samt nya aktörer på marknaden, blir detta en tuffare match än det kanske var för några år sedan.
Jag förstår koncernchef Lundgrens bekymmer. Men jag kan trösta honom med att jag själv tror att vi har bra grepp om vår situation, både vad gäller prisnivå och volymer.
Till slut: Jag vet att vi i Kuoni/Apollo är en smidig arrangör. Men att bita oss själva i svansen förutsätter en kombination av större akrobatisk övning och längre svans än vi faktiskt har. Så jag tror att Lundgrens bekymmer baserar sig på en övervärdering av våra fysiska förutsättningar.
Och så får vi alla hoppas på bra väder. Jag väntar med intresse på spåmannens uttalande om detta för oss alla så viktiga ämne.
Med vänlig hälsning
Fons Brusselmans
Koncernchef Kuoni/Apollo