För tio år sedan sålde Solresor för två miljarder i Sverige, i fjol för cirka 700 miljoner kronor. I år ser det ut att bli ännu mindre efter systerbolaget Primera Airs konkurs.
Men i dag är Solresor reducerat till ett varumärke och försäljare åt den danska researrangören Bravo Tours. Bolaget har inga svenska anställda och kunderna reser med dansk resegaranti, som ger lika gott skydd som den svenska.
I måndags meddelade den i Schweiz bosatte islänningen Andri Mar Ingolfsson, ägare till Primera Travel Group, som ägs via hans bolag Belamer Ltd på Cypern, att det danska bolaget Primera Travel AS bytt namn till TravelCo Nordic och uppgraderats till moderbolag i koncernen som omfattar sju researrangörer i de fem nordiska länderna.
– För oss på Solresor gör det nog ingen större skillnad, säger Torbjörn Lehmann. Jag antar att man ville komma ifrån namnkopplingen till Primera Air.
Solresor hade 750 gäster på chartermålen när Primera Air ställde in sina flygningar.
– För oss var Primera bara en leverantör, säger Torbjörn Lehmann, det kunde lika gärna varit SAS eller Norwegian. Sånt händer till och från i branschen. Men vi fick jobba akut för att få hem våra gäster och i nästa skede säkerställa nya tidtabeller för vintern.
Nu börjar Solresor få ihop sitt pussel med vinterdestinationerna, hävdar Torbjörn Lehmann:
– Den stora chartern till La Palma kör Norwegian från Stockholm via Göteborg. Från Köpenhamn kommer vi att flyga med Travel Service och Orange2Fly. I övrigt har vi köpt platser med SAS och Norwegian och i vissa fall delar vi stolar med Apollo.
Den enda destinationen med oklar framtid är Göteborg – Garda:
– Vi är inte helt klara med det, men delar av säsongen är inställd.
Hur slår då Primeras konkurs på Solresor?
– Vi har varit rätt förskonade från avhopp, säger Torbjörn Lehmann. Klart vi drog ner på marknadsföringen vid konkursen, eftersom vi inte visste hur mycket flyg vi hade. Men vi är åter i gamla spår inför vintersäsongen.
Kostnadsmässigt då?
– Det kan jag inte svara på. Det är den danska arrangören som reglerar de kostnader som uppstår. För kunden gör det ingen skillnad med resegarantin.
Det tidigare moderbolaget Primera Travel Group redovisade i fjol en förlust kring 60 miljoner kronor. 45 miljoner hänförs till nedskrivningar av goodwill i det svenska dotterbolaget, som fortfarande värderas till 450 miljoner.
I maj stärkte ägaren koncernens soliditet genom omvandling av lån till kapital och förhandlade fram nya lån med bankerna. I koncernens årsredovisning hoppas ägaren att det nya systemet med onlinebokning ska sänka kostnaderna och öka lönsamheten.
Leif Holmkvist