Nina och Johan, som egentligen heter något annat, ville resa bort för att fira Ninas födelsedag, skriver Aftonbladet. Eftersom de är studenter och därmed har väldigt tajt budget letade de efter ett riktigt bra pris. I tisdags hittade Johan en vecka till Azorerna med halvpension för 795 kronor med Solresor.
– Vi tyckte att det var en jättebra deal. Vi tänkte att vädret antagligen var dåligt och att det var därför det var så billigt. Men det fanns flera alternativ från Solresor i samma prisklass, säger Nina.
Men redan dagen därpå kom ett mejl från Solresor.
– Det stod att vi hade köpt en resa till fel pris och att resan hade avbokats. De hänvisar till en paragraf som säger att vi borde ha sett att priset var för lågt. Men det var det inte, det finns billiga resor den här tiden på året, säger Nina.
Solresor erbjöd paret att boka nya biljetter till Azorerna med 500 kronor rabatt. Resan skulle då kosta 4 695 kronor. Det är för dyrt för Johan och Nina.
– Det är så klart inte vanligt men det har hänt förr. Vi har manuell hantering av hur vi lägger in priser. Dessvärre har det då hänt att man har lagt in fel pris vilket förstås är jättetråkigt, säger Solresors informationschef Pauline Berndtsson.
– I ett sådant här fall finns det tidigare utslag i ARN som säger att om kunden borde kunnat misstänka att det är ett felaktigt pris har man som säljare rätt att häva köpet. Jag tror inte ens att vi har sålt en flygstol till Azorerna för det här priset någonsin och med tanke på att det i det här fallet rör sig om en resa till specificerat hotell med halvpension inkluderat inser man att priset var felaktigt, eller helt enkelt för bra för att vara sant, säger Pauline Berndtsson.