Fritidsresor har velat sänka provisionerna till Ticket, något som resebyråkedjan inte kunnat acceptera.
– Till skillnad från andra resebyråkedjor som ökat sin försäljning av Fritidsresor, så har försäljningen via Ticket minskat. Då kan vi inte längre motivera den höga kostnad som försäljning via Ticket innebär, säger Sverigechef Christian Clemens till Travel News.
Fritidsresor och Ticket har haft ett mycket långtgående samarbetsavtal som varat fem år. De senaste åren har dock samarbetet gnisslat allt mer. Lanseringen av Tickets egenproducerade charterpaket, Ticket Selection tillsammans med Solresor, har bidragit till de ansträngda relationerna.
– Att de exponerar Ticket Selection så kraftigt och driver försäljning dit är troligen en förklaring till att deras försäljning av Fritidsresor minskat. För fem år sedan var de vår största återförsäljare, i dag är de jämnstora med Resia, säger Clemens.
Ticket står för cirka 10 procent av Fritidsresors försäljning. Det tappet ska nu ersättas exempelvis genom ett fördjupat samarbete med Resia, som även inkluderar gemensamma butiker, och andra resebyråsammanslutningar. Fritidsresor öppnar också sin 14:e butik, i Storstockholm, inom kort och satsar sedan tidigare även hårt på egenförsäljning via nätet.
Tickets strategi de senaste åren har varit att erbjuda ett stort utbud av arrangörer, där de har haft alla större charterarrangörer. Hur Ticketkunderna kommer att reagera på att Fritidsresor inte längre säljs i butikerna återstår att se.
– Vårt samarbete med Fritidsresor har fungerat bra, men tyvärr har vi inte kunnat enas om ett nytt avtal. Samtidigt ger det utrymme för ytterligare utveckling av andra samarbeten och nya produkter. För kunden finns det fortfarande ett enormt utbud att välja på hos Ticket, säger kommunikationsdirektör Marie Johansson i en pressrelease.
Kunder som köpt en resa med Fritidsresor hos Ticket kommer inte att påverkas.