Kort tid efter tillkännagivandet att Fritidsresegruppen
köper Winge-byråerna och researrangören Prisma
Tours i Norge blev det klart att konkurrenten Scandinavian Leisure
Group, SLG, lanserar den brittiska researrangören Bridge
på den norska marknaden.
Bridge är ett av de ledande varumärkena inom den
brittiska resekoncernen Airtours. SLG kommer att driva det nya
varumärket i ett finansiellt 50-50- samarbete med systerbolaget
Airtours Leisure Group.
När den väl kom igång har omstruktureringen
av den norska researrangörsmarknaden gått med en rasande
fart. Enligt Christer Sandahl, koncernchef i SLG, har planerna
funnits en längre tid men att det givetvis är ”väl
timat” att gå in med produkten vid den här tidpunkten.
– Vi har länge haft planer på att göra det
och vi hade gjort det oavsett Fritidsresegruppens köp av
Prisma, säger Christer Sandahl som räknar med att försäljningen
hos resebyråerna bör kunna komma igång under
sensommaren.
Bridge är en arrangör specialiserad på så
kallade inclusive tours till storstäder i Europa med reguljärflyg.
I Storbritannien säljs årligen cirka 400 000 Bridge-resor
och i Norge är ambitionen att ta 25 procent av marknaden
för storstadsresor (city-breaks), där konkurrenterna
främst är Prisma Tours och Globetrotter.
Satsningen i Norge är lite av ett test för Bridge-konceptet
för den övriga skandinaviska marknaden.
– Det är klart att om försäljningen i Norge
slår väl ut kan en lansering bli aktuell även
i Sverige redan till nästa år, men ännu är
inga beslut fattade, säger Christer Sandahl.
Bridge är en flexibel och tillgänglig produkt för
resenären som kan resa i väg och åka hem närhelst
denne vill. Utbudet av produkten kommer att bli stort utan att
för den skull vara beroende av charterns enorma volymer,
och det blir betydligt lättare för resebyråerna
att sälja produkten.
– Bridge har en oöverträffad teknologi bakom sig.
Resebyrån kan bekräfta en bokning direkt till kunden
utan att först behöva utföra en så kallad
request (förfrågan). För resebyrån innebär
det en fantastisk skillnad eftersom det sparar en massa tid.
– Det här är paketresor som är ganska så
skräddarsydda. Man kan väl i alla fall påstå
att de har lite måttsöm, säger Christer Sandahl.
Hur många europeiska storstäder som kommer att
omfattas av programmet är inte bestämt, men det kan
handla om uppemot 30 resmål. Idén med Bridge bygger
på reguljärflyg, men Christer Sandahl utesluter inte
att även charterflyg kan komma att användas. Han vill
dock inte avslöja om det blir SAS, Braathens eller något
annat flygbolag som Bridge väntas flyga med.
TN 6/99
köper Winge-byråerna och researrangören Prisma
Tours i Norge blev det klart att konkurrenten Scandinavian Leisure
Group, SLG, lanserar den brittiska researrangören Bridge
på den norska marknaden.
Bridge är ett av de ledande varumärkena inom den
brittiska resekoncernen Airtours. SLG kommer att driva det nya
varumärket i ett finansiellt 50-50- samarbete med systerbolaget
Airtours Leisure Group.
När den väl kom igång har omstruktureringen
av den norska researrangörsmarknaden gått med en rasande
fart. Enligt Christer Sandahl, koncernchef i SLG, har planerna
funnits en längre tid men att det givetvis är ”väl
timat” att gå in med produkten vid den här tidpunkten.
– Vi har länge haft planer på att göra det
och vi hade gjort det oavsett Fritidsresegruppens köp av
Prisma, säger Christer Sandahl som räknar med att försäljningen
hos resebyråerna bör kunna komma igång under
sensommaren.
Bridge är en arrangör specialiserad på så
kallade inclusive tours till storstäder i Europa med reguljärflyg.
I Storbritannien säljs årligen cirka 400 000 Bridge-resor
och i Norge är ambitionen att ta 25 procent av marknaden
för storstadsresor (city-breaks), där konkurrenterna
främst är Prisma Tours och Globetrotter.
Satsningen i Norge är lite av ett test för Bridge-konceptet
för den övriga skandinaviska marknaden.
– Det är klart att om försäljningen i Norge
slår väl ut kan en lansering bli aktuell även
i Sverige redan till nästa år, men ännu är
inga beslut fattade, säger Christer Sandahl.
Bridge är en flexibel och tillgänglig produkt för
resenären som kan resa i väg och åka hem närhelst
denne vill. Utbudet av produkten kommer att bli stort utan att
för den skull vara beroende av charterns enorma volymer,
och det blir betydligt lättare för resebyråerna
att sälja produkten.
– Bridge har en oöverträffad teknologi bakom sig.
Resebyrån kan bekräfta en bokning direkt till kunden
utan att först behöva utföra en så kallad
request (förfrågan). För resebyrån innebär
det en fantastisk skillnad eftersom det sparar en massa tid.
– Det här är paketresor som är ganska så
skräddarsydda. Man kan väl i alla fall påstå
att de har lite måttsöm, säger Christer Sandahl.
Hur många europeiska storstäder som kommer att
omfattas av programmet är inte bestämt, men det kan
handla om uppemot 30 resmål. Idén med Bridge bygger
på reguljärflyg, men Christer Sandahl utesluter inte
att även charterflyg kan komma att användas. Han vill
dock inte avslöja om det blir SAS, Braathens eller något
annat flygbolag som Bridge väntas flyga med.
TN 6/99