Annons:

Silverhatten tror på tomten

Hotell Silverhatten i Arjeplog - blir det Sveriges svar på Santa-turismen i Finland?Jan Edvardsson, som skräddarsytt hotellet för utländska gäster, ligger i startgroparna tillsammans med brittiska researrangören Norvista.- Engelsmännen är kopiöst intressade av jultomten. Det måste vi kunna utnyttja, säger den norrländske hotellägaren.

Santa-turismen – jultomteresor med olika kringarrangemang – är big business i finska Lappland. Svenska turistföretagare i norr har en mer kluven inställning till denna form av turism. Ingen kan undgå att imponeras av besökstalen, samtidigt som det finns en utbredd känsla av överkommersialisering på den finska sidan.
Jan Edvardsson deklarerar att han inte tänker kopiera den finska modellen och därför valt att inte ens besöka Rovaniemi.
– Skulle turisterna välla över oss nu går det åt pipsvängen. Men vi tänker försöka med en Santaprodukt i mindre skala nästa år.
Silverhatten i Arjeplogs utkant ligger på ett berg med magnifik utsikt och miljö – inga bensinmackar och andra moderna påfund stör idyllen. Norvistas vd Jussi Lahtinen med 20 års erfarenhet av Santa-resor till Finland sjuder av entusiasm över Silverhattens potential och framför allt Jan Edvardssons insikt om vad som krävs för att attrahera den utländska marknaden.
– Han är visionär och driftig. Och engelsmännen bryr sig inte om de åker till tomten i finska eller svenska Lappland. Det viktiga är att det är genuin kvalitetsprodukt, menar Lahtinen.
Den ”klassiska” Santa-produkten är en tvådagarsresa för hela familjen med hög service och kvalitet.
– Det ska finnas en personlig känsla och kännas icke-kommersiellt. Barnen träffar tomten på dagen, som kommer tillbaka på kvällen och lämnar presenter till var och en. Detta kombineras med andra vinteraktiviteter. Vi har gjort undersökningar på våra Santaresor till Finland där 96 procent tycker att resan varit magisk. Däremot anser jag inte att över-dagenresor som vissa arrangörer ägnar sig åt är seriösa.
Silverhatten lever redan i dag på sina utländska gäster på vintern: De tyska biltestarna. I våras stängde hotellet med 124 rum och totalrenoverades för 20 miljoner kronor. Hotellet ståtar med en isbar i form av en igloo, en rustik pub i norrländsk vildmarksstil och i stället för sjabbiga campingstugor finns nybyggda timmerstugor med bastu och öppen spis.
Jan Edvardsson har också röjt upp den igenväxta slalombacken och kompletterat med en snowboardpark.
Mellan jul och nyår hade Silverhatten sina första 70 brittiska gäster vid en tidpunkt då hotellet normalt stänger. Redan vid dörren fick de byta till rejäla vinterkläder för att sedan kunna kasta sig ut i snön.
– Britterna kan bli ett viktigt komplement till våra tyska gäster. Arrangemanget var väldigt lyckat. Jag ljuger inte när jag säger att föräldrarna började gråta och var helt förstörda av lycka när barnen fick julklappar av vår tomte.
Jag tror inte vi svenskar fattar hur stort engelsmännen tycker det här är. Att åka häst och släde till julottan var mer uppskattat än att åka snöskoter. Det visar hur viktigt det är att behålla traditioner, berättar Jan Edvardsson.
Silverhatten samarbetar med tre, fyra lokala turistföretag som arrangerar vildmarkscamp med badtunnor, fiske och snöskoteråkning och det råder ingen idétorka inför kommande säsong. Jan Edvardsson planerar att bygga en anläggning vid Hornavans strand, där undervåningen med glasade konferensrum ligger under isen. Finanseringen är redan klar enligt honom.
– Flera byggföretag tittar på projektet för att se att det är tekniskt genomförbart. Men vi måste vänta på islossningen först.
KATARINA ERIKSSON

Kommentarer är stängda.