– Det är otroligt många som reser med bil. Ändå har ingen tagit rollen som ledande europeisk bilresearrangör, utan aktörerna på marknaden är små, säger Jari Virtanen, vd för Sembo.
Han menar att DTF passar Sembo bättre än de flesta andra danska bilresearrangörer.
– Till skillnad mot de flesta andra koncentrerar de sig på Skandinavien. Vi får tillgång till boende här, medan DTF får tillgång till Sembos utbud i övriga Europa.
Bolagen kompletterar också varandra genom att DTF satsar på att erbjuda låga priser under lågsäsong, medan Sembo fokuserar på semesterperioderna. Med en miljon kunder i databasen har DTF förhandlat sig till låga priser under perioder som hotellen har svårt att fylla sina rum.
– Detta är bra för vår färjeverksamhet, där vi har i det närmaste fullt i högsäsong men svårare att fylla färjorna i lågsäsong.
DTF-koncernen och Sembo fortsätter att arbeta under sina respektive varumärken, men samverkar produktion till exempel, med finans, administration, it och kundklubbar. Om Sembo lyckas med DTF-förvärvet ser Jari Virtanen inte något skäl till att koncernen inte skulle kunna fortsätta ut i Europa.
– Vi har redan en plattform i Tyskland där DTF äger bolaget FerieDE i Munchen, som omsätter 100 miljoner kronor. På sikt kan det bli aktuellt med fler förvärv i Europa, säger han.
På längre sikt är målet att skapa ett bra program, med paket med boende och aktiviteter i Skandinavien för den europeiska marknaden, genom att koppla ihop DTF:s 700–800 bäddar med Sembos samarbete med arrangörer som till exempel Astrid Lindgrens värld och Kolmården.
– I dag finns inga stora incomingaktörer i Skandinavien som satsar på privatpersoner och därför krävs många kontakter för att få ihop en resa hit. Tanken är att vi ska bilda ett bra program i Sverige och Norge, som kan bokas på ett ställe.
Karin Starkman Ahlstedt